GOOGLE ADWORDS (SEA)

Google Adwords zijn de betaalde zoekresultaten (boven) in Google aangeduid met “Ad”. Met Google Adwords kan u zoekwoorden definieren op basis waarvan uw advertenties worden getoond. Google Adwords is vrijwel synoniem voor search engine advertising (SEA).

GOOGLE ADWORDS CAMPAGNEAANPAK

Met een Google Adwords campagne kan u in een korte periode veel bezoekers naar uw website trekken. De kosten van Google worden gerekend op basis van cost per click (CPC). Wanneer een prospect op uw advertentie doorklikt naar uw website wordt het bedrag verrekend dat u heeft geboden om de advertentie in de zoekresultaten te weergeven. U kan vooraf parameters bepalen zoals het totaalbudget van de campagne of de maximale kosten per klik.

Een Google Adwords campagne is gebaseerd op vooraf gespecificeerde zoekwoorden. Daarbij zijn generieke woorden die vaak worden gezocht meestal duur door hevige concurrentie. Deze woorden leveren meestal ook een lage(re) conversie op uw eigen site. Specifiekere woorden leveren minder verkeer, zijn goedkoper en resulteren meestal in betere conversies. Met behulp van een uitgebreide (zoekwoorden) analyse en een doordachte campagneplanning haalt u daarom het beste resultaat uit uw budget. U kan er ook voor kiezen om een op prestatie gebaseerde samenwerking aan te gaan met een partner als EMAKERS.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN SEA EN SEO?

Gewapend met (geheime) wiskundige algoritmes heeft de Google zoekmachine als raison d’etre om een zo goed mogelijk antwoord te presenteren op de zoekopdracht van de gebruiker. Deze resultaten op een zoekopdracht vindt u direct onder de Google advertenties.

Google doorzoekt continu het internet, interpreteert webpagina’s en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Naast de feitelijke inhoud van pagina’s tellen voor Google ook factoren mee die de gebruikservaring verhogen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van opgevraagde pagina’s of als deze ook goed op een mobiele telefoon worden weergegeven. De kunde om pagina’s dusdanig aan te passen dat deze op populaire zoekopdrachten bovenaan de Google zoekresultaten worden getoond noemt men search engine optimization, ofwel SEO.

Zonder twijfel hechten gebruikers meer waarde aan de Google zoekresultaten dan aan de in Google weergegeven advertenties. In de praktijk bevat het internet echter zoveel inhoud dat het zeer moeilijk is om bovenaan de resultatenpagina te geraken. Ook verandert Google de onderliggende zoekalgoritmes continu dat succes vandaag geen garantie biedt voor de toekomst. SEA en SEO gaan daarom vaak hand in hand. Met een Google Adwords SEA-campagne kan u in een korte tijd doelgericht veel verkeer naar uw website trekken. Met SEO heeft u de mogelijkheid om binnen een voor u belangrijk onderwerp online autoriteit uit te bouwen.

WAT ZIJN DE ALTERNATIEVEN VOOR GOOGLE ADWORDS?

In de meeste geografische markten is Google absolute marktleider met een marktaandeel van meer dan 90 procent. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Microsoft’s Bing of Yandex. Ook deze zoekmachines bieden advertentiemogelijkheden. Aangewakkerd door onrust over hoe Google omgaat met privacy zijn ook talloze kleinere zoekmachines ontstaan. Deze alternatieve zoekmachines, zoals DuckDuckGo, handelen ook miljoenen zoekopdrachten per dag af. Wanneer deze niet als bron van bezoek in uw statistieken voorkomen, dan loont het zeker te verdiepen in hun aanbod.

Klanten zijn ook anders gaan zoeken. Steeds vaker wordt er gezocht via social media. Google Adwords vormt samen met Facebook Ads de meest populaire vorm van online advertising. Met de combinatie van Google Adwords en Facebook Ads heeft u de mogelijkheid het grootste online bereik te realiseren. De meeste producenten hebben echter geen breed bereik nodig en breed bereik gaat vrijwel altijd ten koste van de effectiviteit.

In specifieke markten is de positie van e-commerce gigant Amazon tot slot al zo groot, dat het merendeel van de consumenten hun zoekopdracht gewoon op dat platform start.

WAT IS ZOEKMACHINEMARKETING?

Zoekmachines zijn voor de meeste e-commerce ondernemingen een belangrijke bron van nieuwe klanten. Wanneer uw aanbod voorkomt in de zoekresultaten, dan heeft u de mogelijkheid de gebruiker te converteren tot klant. Om uw aanbod prominent voor te laten komen, kan u de zoekmachine 'helpen' met de content die u aanbiedt en adverteren. Die combinatie is zoekmachinemarketing.

Lees verder

BING ADS (SEA)

De zoekmachine van Bing is de standaardzoekmachine voor de internetbrowsers van Microsoft en de zoekmotor achter Yahoo. Bing Ads zijn de betaalde zoekresultaten in deze zoekmachine.

Lees verder

CONTENT MARKETING EN SEO

Bij content marketing wordt content gemaakt en verspreid naar mogelijke klanten. Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, betreft het analyseren van zoekopdrachten en het (technisch) optimaliseren van een website om bij de relevante zoekopdrachten bovenaan te staan. Content marketing en SEO gaan in de praktijk hand in hand.

Lees verder

WAT BRENGT DE TOEKOMST VOOR SEO?

Het aandeel traditionele zoekopdrachten daalt sterk. De #1 positie in Google blijft belangrijk, maar steeds vaker staan er alternatieve resultaten bovenaan de Search Engine Result Page (SERP). Al meer dan de helft van alle opdrachten vindt plaats via een smartphone en ook voice search wint snel terrein.

Lees verder

EMAKERS helps producers achieve their digital marketing objectives.

Curious for more?