ADOBE KOOPT MAGENTO: GOED, OF NIET?

Adobe kondigde op 21 mei aan dat het e-commerce platform Magento voor 1,68 miljard dollar heeft overgenomen. Het is de bedoeling van Adobe om Magento’s Commerce Cloud toe te voegen aan Adobe’s Experience Cloud, waardoor een geïntegreerd platform voor zowel B2B als B2C gebruik ontstaat.

De overname van Magento door Adobe is in lijn met de algemene trend dat content (Adobe) en commerce (Magento) hand in hand gaan. Klanten verwachten tegenwoordig een naadloze gebruikerservaring en elke ervaring moet tevens 'shoppable' zijn. In feite ontbrak Magento deze functionaliteit in vergelijking met de belangrijkste concurrenten, WooCommerce en Shopware.

COMMERCE ZINVOL VOOR ADOBE'S EXPERIENCE CLOUD

EMAKERS gelooft dat een consolidatie in e-commerce platformen zal (moeten) plaatsvinden. Met deze stap zal de combinatie Adobe / Magento vrijwel direct een sterker aanbod kunnen bieden aan de reeds bestaande gezamenlijke klanten zoals Coca-Cola en Nestlé. Adobe betaalt maar liefst 1,7 miljard dollar voor Magento en men kan verwachten dat zij in staat zijn om een vergelijkbaar bedrag te investeren in Magento’s verdere ontwikkeling.

Adobe is bovendien een zeer sterke partner en zijn Experience Cloud presteert zeer goed. De jaar-op-jaar groei van de abonnementsomzet bedraagt maar liefst 22 procent. Het succes van het eerste kwartaal van 2018 is volgens Adobe gedreven door Analytics Cloud, Marketing Cloud en Advertising Cloud, aangevuld met nieuwe oplossingen zoals Audience Manager en de Campagne-, Target- en Media Optimizer oplossingen voor het bereiken van betere resultaten. Adobe kan daar nu Magento Commerce aan toevoegen.

IS DE OVERNAME DOOR ADOBE EEN LEVENSLIJN VOOR MAGENTO?

Zonder enige twijfel zal Magento vanaf 2019 ook profiteren van Adobe's geavanceerde AI functionaliteit (Adobe Sensei). (Tot de overname is afgerond in het najaar van 2018 zullen beide bedrijven zelfstandig blijven opereren; er bestaat wel reeds een integratie van Adobe en Magento.)

Adobe Magento Building Blocks

Op de lange termijn zullen bestaande Magento gebruikers echter een nadeel kunnen ondervinden doordat Magento onderdeel is van de Adobe-familie. Terwijl Magento momenteel duidelijk een van 's werelds sterkste e-commerce platformen is, zijn de gebruikers al ruim geplaagd door onzekerheid in de afgelopen jaren. (Eerst werd Magento aan de kant gezet door eBay daarna werd Magento 2 geïntroduceerd met een veel tragere opmars dan verwacht.) De overname zal zeker gevolgen hebben voor Magento-klanten, alhoewel in Adobe's officiële FAQ over de overname staat dat er niets zal veranderen totdat de overname is afgerond.

Last, but not least: terwijl Magento open source is in de kern, is Adobe dat niet. Ontwikkelaars die momenteel bijdragen aan Magento zouden en masse kunnen heroverwegen of zij wel deel willen uitmaken van een nieuwe gemeenschap, of liever kiezen voor een nieuwe uitdaging (zoals bijvoorbeeld het Shopware platform). Content + Commerce klinkt goed, maar kan bij door de open source community ook juist als te commercieel ervaren worden.