Naar verwachting zal de B2C online verkoop in Belgie in 2017 voor het eerst de grens van 10 miljard euro passeren. Volgens de meest recente cijfers van de Market Monitor van BECommerce stegen de online bestedingen in de eerste 6 maanden van 2017 met 10% naar 4,9 miljard euro. Het aantal online winkelende Belgen komt inmiddels op 7,9 miljoen. Maar liefst 9 procent van alle bestedingen aan producten gebeurt inmiddels online.

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische consumentenmarkt per kwartaal in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een combinatie van verschillende databronnen en omvat alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten de rapportage. Gemiddeld spendeerde de Belg 348 euro online tijdens het tweede kwartaal, en werd er per online aankoop 118 euro gespendeerd.

Het merendeel van de productaankopen zal via e-commerce plaats gaan vinden

De Nederlandse Thuiswinkel Markt Monitor verschijnt tevens vier maal per jaar en geeft inzicht in de Nederlandse B2C e-commercemarkt.

In Nederland stegen de online bestedingen in de eerste zes maanden van 2017 met 13% naar € 10,66 miljard en zal het totaal aan online aankopen ruim de kaap van 20 miljard overschrijden. Van de € 10,66 miljard aan online consumentenbestedingen is € 5,89 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 16% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De productcategorieën Speelgoed en Health & Beauty laten voor de eerste helft van 2017 de grootste groei in online bestedingen zien.

Op het gebied van e-commerce loopt Nederland traditioneel achter op de Verenigde Staten, en Belgie achter op Nederland. In de meer mature markten hebben de meeste aankopen al een online component. Veel producten worden wellicht in de fysieke winkel aangekocht, maar de orientatiefase gebeurt dan online. Naar verwachting zullen de meeste producten in de toekomst online worden aangekocht.

Mobile first

Zowel in Belgie als in Nederland vindt het merendeel van de online aankopen nog steeds plaats via een laptop, gevolgd door een desktop. Beide boeten echter wel in aan populariteit. In het tweede kwartaal werd 6 procent van de online aankopen in Belgie gedaan met een smartphone. In Nederland was dat 7%.

Thuiswinkel Marktmonitor Nederland H1 2017