De Chinese internetreus Alibaba opent een kantoor voor de Benelux te Amsterdam. Eerder werden al plannen voor een Alibaba-ambassade te Brussel bekend. De onderneming heeft al kantoren in Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Terwijl Europeanen massaal goedkopere producten van Chinese makelij kopen via Alibaba’s web site Aliexpress, kan de opportuniteit van een alsmaar kapitaalkrachtigere Chinese markt niet genegeerd worden. De Europese kantoren te Amsterdam en Brussel lijken juist daarop - vraag uit de Chinese markt - in te springen.

Tmall en Taobao

Volgens onze gegevens domineert Alibaba de totale e-commerce markt in China (zo’n 1,4 miljard inwoners) met meer dan 50 procent. Alibaba is in China onder meer actief met Tmall en Taobao. Concurrenten op de thuismarkt zijn onder meer JD.com (Paipai), Jumei, Vipshop en Yihaodian. In 2015 was de wereldwijde omzet van Alibaba 76 miljard yuan (ruim 10 miljard euro). Ter vergelijking: de omzet van het veel ‘oudere’ Amazon.com bedroeg vorig jaar 107 miljard en een meer lokale speler als Bol.com behaalde ‘slechts’ een omzet van 1 miljard in 2015.

Volgens eigen zeggen wenst de Chinese consument bijvoorbeeld zuivel, chocola, alcohol, bloemen en babyvoeding uit de Benelux. eMakers helpt producenten onder meer een verkoopstrategie via e-commerce handelsplatformen zoals die van Alibaba te bepalen en in uitvoering te brengen.