Op woensdag 15 januari vond Shopping Time plaats, een evenement voor de Shopping Tomorrow e-commerce experts in Nederland. Tijdens het evenement presenteerde de onderzoeksorganisatie GfK onder meer de resultaten van haar onderzoek naar toekomstig B2C koopgedrag. In 2022 verwacht de Nederlandse consument zo’n 35 procent van zijn totale uitgave te besteden via online verkoopkanalen.

Aan het onderzoek dat begin oktober in opdracht van Shopping Tomorrow werd uitgevoerd deden meer dan 5.000 Nederlandse consumenten mee. De volledige publicatie is gratis downloadbaar via www.shoppingtomorrow.nl.

MOBILE FIRST WORDT WERKELIJKHEID

Dat steeds meer internetgebruik via de smartphone plaatsvindt heeft weinig overtuigingskracht nodig. Wanneer u kijkt naar uw eigen internetgebruik vandaag versus vijf jaar geleden, dan zal dat waarschijnlijk niet anders zijn. Talloze websites, waaronder bijvoorbeeld Google, rapporteerden in het verleden al dat meer dan 50 procent van hun gebruikers dat doen middels een mobiele telefoon. De mobiele telefoon heeft talloze voordelen ten opzichte van (bijvoorbeeld) een desktop PC. Zo kent de mobiele telefoon vaak bijvoorbeeld de locatie van de gebruiker en is deze uitgerust met talloze sensors en (vaak zelfs twee) cameralenzen.

Veel bedrijven zijn daarom langzaam aan het opschuiven naar een zogenaamde mobile first strategie, waarbij voornamelijk de gebruikservaring via een mobiele telefoon centraal staat.

Het is fijn dat GfK deze trend ook bewust heeft onderzocht kijkende naar de consument in Nederland. Terwijl de algemene resultaten deze verschuiving laat zien, tonen de resultaten voor de leeftijdsgroep 15 tot 34 jaar dat deze verschuiving al heeft plaatsgevonden. Zo’n 94 procent van deze leeftijdsgroep kocht in het afgelopen jaar iets online, waarvan 70 procent van de ondervraagden ook hun mobiele telefoon gebruikt voor online aankopen.

alles-wordt-mobiel

NAAR EEN VERBETERDE MOBIELE GEBRUIKSERVARING

Terwijl mobile commerce de online verkoop hard verder doet groeien lijkt de groei voornamelijk tegen te worden gehouden door de praktische beperkingen van het toestel. De gemiddelde smartphone bestaat uit een klein touch screen waardoor de details in productafbeeldingen soms moeilijk zichtbaar zijn en het invullen van velden ook niet makkelijk is.

EMAKERS vermoed dat het percentage aankopen via de mobiele telefoon meer zal toenemen dan de consument momenteel aangeeft. Een reeks aan technologieën staat immers klaar om binnen vijf jaar dergelijke hindernissen substantieel te verminderen. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan spraak- en beeldherkenning of de doorontwikkeling van single click mobile pay.