Customer Relationship Management (CRM, oftewel klantenrelatiemanagement) gaat om het beheren van (mogelijke) klanten – en alle interacties die daarmee gepaard gaan. Vaak wordt CRM ondersteund door processen en geautomatiseerd door een CRM-systeem waarin alle verkoop-, diensten- en marketinggerelateerde interacties in verband met (mogelijke) klanten zijn geregistreerd. CRM heeft als doel om de klantwaarde te vergroten.

Een CRM-systeem helpt uw bedrijf om:

  • datasilo’s te overwinnen en één klantenbeeld verkrijgen;
  • (echte) verkoopvooruizichten beter te identificeren met hun gegevens;
  • klantenomzet te verhogen door betere upselling en cross-selling.

CRM: de beste vriend van het accountbeheer

Een CRM-systeem wordt voornamelijk gebruikt om klantgegevens en gegevens van zij die voor hen werken op te slaan. De op te slagen klantinteracties kunnen gaan van gegevens uit meetings, e-mails en telefoongesprekken tot sociale media interacties. Afhankelijk van de systeemfunctionaliteit kan dit manueel gedaan worden of automatisch opgeslagen worden. Andere functionaliteiten kunnen verband houden met het beheer van de verkooppijplijn, de mogelijkheid om verkoopprestaties te tracken of de automatisering van zich herhalende marketingtaken.

Uw Excel spreadsheets vervangen

In de praktijk is de implementatie van een CRM strategie vaak een uitdaging voor zowel kleine als grote bedrijven. Een slechte implementatie kan een CRM-implementatie veranderen in een verheerlijkte database met bedrijven en contacten. Vele KMO’s zijn, door zulke horrorverhalen, terughoudend om hun Excel spreadsheets naar de prullenbak te verwijzen.

De goede toegankelijkheid en gebruiksgerichte werkstromen zijn vaak de doorslaggevende succesfactors bij CRM. Via verspreide gegevensreeksen die verbonden en toegankelijk zijn binnen één dashboard, zullen uw werknemers betere klantgegevens binnen handbereik hebben zodat ze kunnen slagen in hun klantgerelateerde doelstellingen.