CUSTOMER CARE

De meest fabrikanten doen niet of in slechts een zeer beperkte mate aan directe verkoop, waardoor ze de stap naar e-commerce ook als moeilijk ervaren. Immers: verkoop aan de eindklant betekent voor hen vaak dat ze moeten denken in pakketten in plaats van pallets. Helemaal een keuze hebben zij echter niet. Voor servicevragen weet de eindklant de fabrikant al jaren rechtstreeks te vinden op www.uwdomeinnaam.be of de sociale media. Hoe zij die servicevragen behandelt zal voor een groot deel uw succes als onderneming bepalen.

Wanneer u begint met rechtstreekse verkoop of deze significant uitbreidt is uw organisatie daar vaak nog niet voor ingericht of voorbereid. De verkoopaantallen of serviceaanvragen zijn bijvoorbeeld (nog) te laag om iemand full-time aan te nemen of uw processen en systemen te rigide om een alternatieve keten te doorlopen. In dergelijke scenario’s is hulp van buitenaf vaak wenselijk.

E-commerce logistiek

Wanneer fabrikanten middels e-commerce er voor kiezen om rechtstreeks te verkopen aan retailers of eindklanten, dan betekent dat voor de onderneming vaak de introductie van pakketverzending (in plaats van palletverzending) voor een deel van de bestellingen. Bij aanvang van de e-commerce activiteiten kan het zelfs zijn dat dit (zeker per SKU) slechts om een enkele bestelling per week gaat – maar wel supersnel de deur uit moet. Aan de totaal andere kant van het spectrum kan het zijn dat de onderneming een succesvolle flash sales of crowdfunding actie doet en juist een gigantisch aantal individuele bestellingen in enkele dagen tijd moet verwerken.

EMAKERS werkt samen met de meest relevante spelers op het gebied van logistiek en ontwikkelde samen met hen vier proposities:

Online klantenservice

In geval van problemen weten uw klanten vrijwel altijd direct uw website te vinden. Veel fabrikanten hebben dit dan ook al rond de eeuwwisseling erkend als opportuniteit en bieden online onder meer ondersteunende informatie zoals FAQ’s (Veel gestelde vragen) en downloadbare handleidingen. Online verkopen kan niet zonder een online klantendienst die fabrikanten de mogelijkheid biedt tot directer, kwalitatiever en goedkoper klantcontact.

Vanaf het moment dat een klant zijn bestel- en betaalproces heeft doorlopen, begint het eigenlijke werk pas. De verwachting is gecreëerd, maar er kan veel misgaan: het product is bijvoorbeeld toch niet voorradig, wordt te laat geleverd of is defect. Ervaart uw klant vervolgens een slechte bereikbaarheid of een trage klantenservice, dan leest u zijn of haar verhaal de volgende dag op verscheidene internetfora en sociale media.

De dienstverlening van EMAKERS in het servicedomein richt zich op vijf verschillende gebieden, enkele tevens gelieerd aan het domein Marketing & Verkoop:

  • Self-service d.m.v. informatievoorziening en online hulpmiddelen
  • De afhandeling van klantreacties via webforms en social media
  • De opvolging van online productbeoordelingen (op sites van derden)
  • Onboardingprocedures voor nieuwe klanten
  • Relatiemanagement (CRM)

Schroom niet ons te contacteren voor een oriënterende afspraak rondom de logistiek en/of service voor uw e-commerce activiteiten.

Over ons

EMAKERS is een full-service agentschap voor e-commerce en digitale bedrijfsvoering. Vrijwel ieder type verkoop- of serviceproject waarbij internet de hoofdrol speelt kunnen wij van A tot Z voor u uitvoeren. Lees ons verhaal ››

Copyright 2016 - 2018   EMAKERS