Terwijl de oorsprong van marketing ligt in een grondige situationele analyse en een creatieve benadering om de gedefinieerde doelgroepen te bereiken, is de basis van marketing door zettabytes aan gegevens enorm veranderd in ons internettijdperk. Tegenwoordig kunnen prospects gemakkelijk worden benaderd via digitale kanalen zoals e-mail of andere pushmeldingen, op een moment dat we denken dat ze 'open' staan om onze boodschap te ontvangen. Om deze benadering naar grote klantengroepen te schalen, automatiseren we specifieke terugkerende taken. Meestal wordt dit type marketing automation (marketingautomatisering) geïnitieerd door triggers op basis van het klantgedrag (zoals een verlaten winkelmand) of specifieke momenten (zoals verjaardagen).

Van verkooptrechter naar vliegwiel

Traditioneel gebruiken marketing en sales zogenaamde funnels (trechters) om hun inspanningen te volgen. Funnels geven onderaan echter een eindpunt weer. Het uitgangspunt bij het gebruik van funnels is dat prospects van de ene fase naar de andere gaan, terwijl in de dagelijkse praktijk verschillende micromomenten samen bijdragen aan een aankoop. Onderaan de funnel vinden we klanten, maar omdat deze funnels een eindpunt zijn, wordt niet aangekaart hoe deze klanten een bedrijf kunnen helpen verder groeien. Een vliegwiel is een energiezuinige schijf op een as. De hoeveelheid energie die het opslaat, hangt af van hoe snel u het draait, hoeveel wrijving er is en de samenstelling van het wiel zelf. Denk aan uw fietswiel: u draait het, en zelfs wanneer u het loslaat, blijft het wiel draaien. Vliegwielen vertegenwoordigen een nieuwe benadering van klantacquisitie, geschikt in een geautomatiseerde marketingwereld. Ze vertegenwoordigen een circulair proces waarin elk klantcontact potentiele groei voedt. U kan het vliegwiel sneller laten draaien door verschillende triggers (parallel) te activeren en u kan potentiële frictie verwijderen door (bijvoorbeeld) de UX te optimaliseren.

from-sales-funnel-to-flywheel

Beginnen met marketingautomatisering

Marketingautomatisering is niet een kwestie van het snel installeren van een plugin of ander wondermiddel. Gebruikmakend van het vliegwiel als referentie, begint marketingautomatisering met het identificeren van triggers die relevant zijn voor uw doelgroep. Eenmaal geïdentificeerd en geprioriteerd, kunnen de acties voor deze triggers stapsgewijs worden geïmplementeerd. Omdat startvolumes meestal relatief laag zijn, is het effect van de gedefinieerde acties vaak niet direct zichtbaar. Deze effecten kunnen echter wel nauwlettend worden gevolgd en na verloop van tijd heeft u voldoende gegevens om uw inspanningen te optimaliseren. Tegelijkertijd kunt u met nieuwe triggers / acties opschalen en het vliegwiel met meer kracht draaien.

marketing-automation-flywheel

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)