Affiliates komen in verschillende typen en maten. Zo zijn er bijvoorbeeld prijsvergelijkers, aanbieders van kortingsbonnen, aanbieders van cashback, bloggers en andere content producenten en affiliates die zich voornamelijk richten op e-mail marketing. Ieder type affiliate kent zijn voor- en nadelen. Welke het beste bij u past, hangt mede af van uw merkbeleid en bekendheid.

Bloggers, videomakers en sociale media helden vormen in aantal waarschijnlijk de grootste, en meest begeerde, groep affiliates. Zij hebben meestal een significante stem in hun community en kunnen uw product een stevig podium bieden. Dit type affiliates is meester over termen zoals SEO, Google Analytics, reviews, enzovoort. Zij werken vaak voor meerdere merken en kennen ook een zekere merkgetrouwheid. Er zijn weinig redenen om niet met dit type affiliates te werken.

Prijsvergelijkers, aanbieders van kortingsbonnen of andere deals vergen een stuk voorzichtigere aanpak. De meeste checkouts bevatten vandaag de dag de mogelijkheid om een kortingscode in te vullen, met als resultaat dat consumenten massaal deze codes gaan googlen. Terwijl de content poducenten mensen geïnteresseerd maken in uw producten, kan dit type affiliates er voor zorgen dat de aankoop ook daadwerkelijk tot stand komt. Helaas zijn er veel van dit type affiliates die middels nepcodes met gigantische kortingen uw toekomstige klant aantrekken en vervolgens naar u doorverwijzen. Dit zijn malafide praktijken die de klant zijn merkbeleving kwaad kan doen.

Een andere vorm van affiliates die een zorgvuldige aanpak verlangen zijn zij die vooral bezoekers aantrekken via zoekmachines. In algemene zin adviseren wij u eerst uw SEO en SEA te optimaliseren voordat u met affiliates begint te werken. Immers: wanneer deze affiliates de zoekmachines van u overnemen betaalt u de facto meer dan u zou moeten. Als het voor hen rendabel is om SEA in te zetten voor uw product, dan zou u dat zelf goedkoper moeten kunnen. Ook riskeert u dat uw betaalde zoektermen duurder worden, omdat uw eigen affiliates tegen u opbieden. Zij adverteren bijvoorbeeld met zoekwoorden zoals uw merknaam aangevuld met het woord korting, kortingscode, coupon, deal, enzovoort.

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)