E-COMMERCE FULFILMENT

Wanneer u als producent rechtstreeks verkoopt aan uw eindklanten, dan betekent dat meestal dat een deel van uw bestellingen per pakket (in plaats van pallet) verzonden moet worden. Langzaamlopende SKUs moeten toch supersnel de deur uit om te kunnen voldoen aan klantverwachtingen en een succesvolle flash sale moet binnen enkele dagen volledig verwerkt zijn.

De snelheid van levering (in grootstedelijke gebieden soms al ‘binnen twee uur’, of minimaal same day) lijkt langzaam de norm te worden. Onderzoek toont echter dat dergelijke extreme bezorgproposities voor de meeste productgroepen niet nodig zijn. Klanten zoeken steeds vaker een assortiment met ‘unieke’ producten. Een iets langere levertijd is dan meestal aanvaardbaar.

EMAKERS werkt samen met de meest toonaangevende spelers op het gebied van e-commerce logistiek en ontwikkelde samen met hen een oplossing voor spelers van ieder formaat.

HET JUISTE VERZENDPROCES

Omdat niet ieder product hetzelfde is, wordt ook niet ieder product in hetzelfde bezorgproces geplaatst. Neem als voorbeeld fragiele, zeer grote, uiterst waardevolle, of made to order producten.

Om het juiste verzendproces vast te stellen voor uw producttype dient u allereerst te kijken naar de fysieke karakteristieken van uw product. De grootte en het gewicht van uw product bepalen welke bezorgopties voor u beschikbaar zijn. Wij onderscheiden daar om te beginnen brievenbus- en pakketpost. Binnen de groep pakketpost onderscheiden we vervolgens de producten die door de pakketpostdiensten worden bezorgd en de producten die te groot of te zwaar zijn - en waarvoor u vervolgens gespecialiseerde aanbieders nodig heeft.

Uiteraard is brievenbuspost altijd de goedkoopste verzendwijze, waarbij de bezorgdienst slechts eenmaal hoeft langs te komen en uw pakketje in de brievenbus aflevert. Het merendeel van de e-commerce bestellingen betreft in de regel echter standaard pakketpost, aan huis of op (onbemande) pakketpostpunten.

FULFILMENT IS MAATWERK

De grootste pakketten betreffen vrijwel altijd een maatwerkoplossing. Voor de aflevering van artikelen zoals bijvoorbeeld een wasmachines of sofa dient vrijwel altijd vooraf ook een afleverafspraak tussen bezorger en ontvanger worden gemaakt.

Op basis van uw producttype en (bijvoorbeeld) het risico op braak wordt samen met u de verpakking van uw product bepaald.

Op basis van de waarde van uw product bespreken wij graag met u de verschillende verzekeringsmogelijkheden, zodat u bij diefstal of verlies niet de verlieslatende partij bent.

Uiteraard varieert de aanpak in verzending ook wanneer uw product collectie betreft of een made to order product is. Bij een maatwerkproduct ligt er per definitie niets in ons magazijn en kan het soms zelfs zijn dat er vooraf nader contact met de klant noodzakelijk is. Voor dergelijke maatwerkproducten zal de klant tevens impliciet al een langere bezorgtermijn accepteren.

Ook bepaalt het servicegebied van uw onderneming het verzendproces in grote mate. U wenst samen te werken met een bezorger die u een fijnmazig netwerk kan aanbieden in uw doellanden. Het zou daardoor goed mogelijk kunnen zijn dat u het beste voor een combinatie van bezorgmethoden kiest.

Naast de fysieke karakteristieken van uw producten en het beoogde servicegebied kan u optioneel ook kiezen voor extra dienstverlening op maat, passende bij uw merkbeleving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan inpakservice, personalisatie van de verpakking, pro-actieve meldingen (bijvoorbeeld per SMS) over de bezorgstatus of opvraagbare statusmeldingen door de ontvanger.

ONZE LOGISTIEKE PARTNER
distrimedia

CROWDFUNDING,
FLASH SALES EN
ABONNEMENTSDIENSTEN

Specifieke commerciele acties kunnen logistieke pieken veroorzaken waarop uw dagelijkse bedrijfsvoering waarschijnlijk niet is ingericht. EMAKERS helpt producenten deze pieken op te vangen. Doordat u het verzendmoment meestal al ruimte tijd van te voren goed kan inschatten, liggen de kosten meestal ook lager dan wanneer u dat zelf zou doen.

Lees verder

E-COMMERCE RETOURSERVICE

Bij verkoop op afstand, ofwel verkoop via internet, heeft de consument wettelijk het recht de ontvangen producten retour te zenden. Deze retouren zijn zeer kostbaar voor de onderneming en kunnen bij producten zoals mode oplopen tot zo’n 20 procent van het totaalaantal bestelde artikelen. EMAKERS ontwikkelde daarom een specifieke e-commerce retourservice.

Lees verder

DE ONTVANGST VAN UW GOEDEREN

Voordat wij uw bestellingen pakje voor pakje zorgvuldig kunnen versturen is het essentieel dat uw goederen nauwkeurig worden ingeklaard.

Lees verder

TARIEVEN EN KLEINE LETTERTJES

Afhankelijk van het aantal bestellingen en de duur van de samenwerking rekenen wij u een klein maandelijks tarief op basis van het aantal unieke producten in ons magazijn (stock keeping units, SKUs) en een variabel tarief per bestelling en/of retour.

Lees verder

EMAKERS helpt producenten met het behalen van hun e-commerce doelstellingen. We kunnen dit doen van A tot Z.

Wenst u een bezoek aan ons magazijn?