CROSS-BORDER E-COMMERCE

Op de middellange termijn zullen, onder meer door alsmaar toenemende prijsdruk, alleen e-commerce ondernemingen met substantiële verkoopaantallen overleven. Grensoverschrijdende verkoop is daarmee geen optie, maar bittere noodzaak om de afzetmarkt te vergroten.

De opportuniteit van cross-border e-commerce wordt nog niet volledig benut. Volgens een publicatie van Eurostat eind december 2017 verkocht in 2016 slechts 7% van de bedrijven met een webshop ook over de grens. Wanneer uw webshop gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk (de drie grootste e-commerce economieën van de EU) is de noodzaak voor grensoverschrijdende internetverkoop minder groot. Desalniettemin is uw markt dan extra aantrekkelijk voor buitenlandse partijen die wel voorbereid zijn om op cross-border e-commerce in te zetten.

Eurostat-statistics-on-web-sales-to-own-country-and-other-EU-countries

TWINKLE, TWINKLE, LITTLE STAR

Het e-commerce magazine Twinkle publiceert jaarlijks een lijst met de grootste webshops per land. Omdat uw internetverbinding niet stopt aan de landgrenzen, komt een groot aantal van deze webshops uit het buitenland. Spelers zoals Amazon en Zalando bewegen zich langzaam naar de top, ten koste van veel kleinere lokale spelers.

Specifiek in België is die top al ingenomen door buitenlandse spelers. Vijf CEO’s van grote Belgische bedrijven, waaronder Wouter Torfs van Schoenen Torfs, publiceerden daarom eind 2017 een brief waarin ze Belgische consumenten oproepen om voor Belgische retailers te kiezen. Koopt u als Belg bijvoorbeeld bij het Amerikaanse Amazon, dan vloeit er geld uit de economie.

Meneer Torfs vergeet helaas te melden dat de inkopers van Schoenen Torfs zelf ook naar het buitenland afreizen om daar schoenen in te kopen. Globalisering is niet nieuw en moeten we niet proberen tegen te houden met een brief. Aan globalisering dient u mee te doen om morgen ook een rol van betekenis te spelen.

DE DIGITAL SINGLE MARKET

Met 28 landen, 24 officiële talen en 10 munteenheden schittert de EU in onderlinge verschillen.

Ecommerce Europe schat dat de e-commerce-industrie in de EU eind 2017 ruim 600 miljard euro waard is. Met een groei van 14 – 15 procent toont de EU een grotere groei dan de Verenigde Staten. In de 28 landen van de EU zijn er in Oost- en Midden-Europa bijvoorbeeld nog enkele grote economieën (zoals Roemenië, Oekraïne en Polen) die hun achterstand aan het inhalen zijn.

De Europese Commissie werkt aan een stevig actieplan ter bevordering van de digitale interne markt. De commissie streeft naar betere toegang voor consumenten en bedrijven tot goederen en diensten in heel Europa, onder meer door e-commerce. Onderzoek toont aan dat zowel de Europese KMO als de consument zelf grensoverschrijdende internetverkoop nog wel als lastig ervaren. Hindernissen zijn bijvoorbeeld onduidelijke bezorgtijden, een complexer retourproces en onduidelijkheid over de consumentenrechten.

grensoverschrijdende-e-commerce-binnen-de-eu

De Europese Commissie onderzoekt daarom (bijvoorbeeld) hoe de markt verder gestimuleerd kan worden door logistieke verbeteringen. De nieuwe uniforme Europese privacywetgeving is verder een zeer concrete stap in de richting van een single market en de Europese Commissie richtte vorig jaar ook een online platform op voor alternatieve geschillenbeslechting in Europa.

BREXIT

Met een omzet van ruim 150 miljard euro is Groot-Brittannië de grootste e-commerce markt van Europa. In 2019 zullen de Britten echter de Europese Unie verlaten. Alhoewel de Brexit-onderhandelingen momenteel plaatsvinden, is het effect van de Brexit op e-commerce op dit moment nog giswerk.

Ondanks we vrijwel nog niets weten over de Brexit, zou u – zeker als de Britse markt significant is in uw verkoopaantallen - in 2018 moeten werken aan een expliciet actieplan rondom de Britse markt. In algemene zin wordt er gesproken over twee uiterste scenario’s, te weten een zachte Brexit (waarbij het Groot-Brittannië toetreedt tot de EFTA en onderdeel blijft van de Europese interne markt) en een harde Brexit (waarbij het Groot-Brittannië en de EU onderhandelen over een nieuwe handelsovereenkomst, inclusief mogelijke toeslagen voor grensoverschrijdende verkopen).

Sinds de eerste aankondiging van het Brexit-referendum is de pond stevig gedevalueerd ten opzichte van de dollar of euro. Verkoopt u vanuit een euroland aan klanten in Groot-Brittannië, dan zijn uw producten duurder geworden. Andersom is dit voor Britse webwinkels een kans: hun producten zijn goedkoper geworden wanneer er een recht-toe-recht-aan pond-euro conversie wordt gehanteerd. Deze webshops kunnen opteren om euroklanten ook daadwerkelijk in euro’s te laten betalen, zodat het verschil overduidelijk wordt.

De aan de Brexit gelieerde onzekerheid heeft op korte termijn een verliezer gemaakt van Groot-Brittannië. Een aantal grote (Amerikaanse) ondernemingen verplaatsten al hun Europees hoofdkantoor van Londen naar het vasteland. Wanneer u momenteel nog niet verkoopt in Groot-Brittannië, dan doet u er in de meeste situaties beter aan uzelf eerst op andere markten te richten, totdat er meer duidelijkheid is.

AMERICA FIRST?

In 2017 onderzochten wij, samen met enkele andere e-commerce experts, hoe Nederlandse webshops de oversteek naar Amerika het beste konden maken. De resultaten van het Shopping Tomorrow (een initiatief van Thuiswinkel.org) onderzoek zal in januari worden gepubliceerd op de Webwinkel Vakdagen. Twee ondernemingen werden daarnaast concreet geholpen in hun eerste stappen naar de VS.

De grootste learning? Waar de EU bestaat uit 28 verschillende landen, bestaat de VS uit 50 verschillende staten. Een one-size-fits-all benadering werkt maar voor weinig bedrijven. Elke staat in de VS is uniek en er bestaan ook grote culturele-, politieke- en taalverschillen.

Wat Google betekent als zoekmachine, dat is Amazon voor shopping. Van iedere nieuwe internetdollar gaat maar liefst 60 cent naar de internetgigant uit Seattle. Veel Europese ondernemingen starten hun verkoop in de VS daarom uit gemak met de verkoop via Amazon. Verkoop via Amazon levert als groot voordeel op dat u direct compliant bent met de lokale regelgeving. Op de lange termijn adviseren wij ondernemingen echter ook een eigen kanaal te ontwikkelen, omdat u waarschijnlijk niet van een tussenhandelaar afhankelijk wilt zijn die er om bekend staat schaamteloos een private brand te introduceren in productgroepen die goed lopen.

amazon-private-labels-sales-h1-2017

Bron: www.techcrunch.com

EMAKERS adviseert Europese e-commerce spelers eerst uit te breiden binnen Europa. Wanneer u serieus uw pijlers op de VS wenst te richten, dan zal u geconfronteerd worden met talloze specifieke uitdagingen, waaronder: de snelheid van levering, koersfluctuaties van de dollar, BTW (in de VS lokaal georganiseerd) en verschillen in tijdzones. Voor bepaalde productgroepen kunnen er ook aanvullende restricties bestaan of is vooraf goedkeuring nodig door de lokale autoriteiten.

FIRST THINGS FIRST

Wanneer u kiest voor internationale uitbreiding, dan is de eerste stap om te bepalen in welke landen u wenst te verkopen. Daarin spelen opportuniteit, de aanwezigheid (of het ontbreken van) concurrenten en potentieel vaak de hoofdrol. Wij adviseren klanten daarom te kijken naar cijfers zoals de totale waarde markt, de groei van de markt, het e-commerce percentage van de totale retail, het aantal internetgebruikers, het aantal online shoppers en de gemiddelde online bestedingen per consument.

Per land of markt ontwikkelt u vervolgens een implementatie- en exploitatieplan. Grensoverschrijdende verkoop vereist specifiek aandacht voor de volgende onderwerpen:

  • De ‘lokalisering’ van uw digitaal aanbod: wat dient u aan te passen aan uw doelmarkt? Uiteraard betekent dat vaak dat er delen vertaald moeten worden en u er goed aan doet uw aanbod beschikbaar te maken via een lokaal domeinnaam. Maar denk dan bijvoorbeeld ook aan lokale contactmogelijkheden, controleer zeker dat uw webformulieren geen specifiek ingebouwde checks hebben die een buitenlands adres of telefoonnummer zouden blokkeren, enzovoort. Stuur de sitebezoeker middels zijn of haar browserinstellingen of geo direction diensten rechtstreeks naar de juiste taal/land specifieke content.
  • Het aanbieden van lokale betaalopties is een must wanneer u verkoopt aan het buitenland. Klanten haken vaak af met hun bestelling omdat hen alleen de mogelijkheid tot betalen via creditcard wordt aangeboden. Lokale betaalmogelijkheden zijn ook vaak nog eens goedkoper dan betaling via creditcard. Evenals het aanbieden van lokale betaalmogelijkheden, loont het soms om op de site zelf al lokale munteenheden te gebruiken. Wanneer u voor uw lokale markt een kredietwaardigheidscontrole uitvoert, kan het zijn dat deze voor buitenlandse ondernemingen niet goed functioneert.
  • De bezorgtijd van grensoverschrijdende bestellingen duurt meestal langer dan die van nationale zendingen. Dit komt omdat de afstand vaak groter is en de meeste logistieke spelers een nationaal georganiseerde organisatie hebben. Afhankelijk van het type product en de verwachte verkoopaantallen loont het daarom soms om uit een lokale voorraad te kunnen putten. Per land kunnen de voorkeuren van de consument met betrekking tot de bezorgwijze ook verschillen op basis van de lokale infrastructuur. Doordat internationale bezorging in de regel ook duurder is dan nationale bezorgingen moet u goed overwegen of u (een deel van) de bezorgkosten aan de klant verrekend en welke invloed dat heeft op uw verkooppositie. Ook over de grens moet u retourzendingen mogelijk maken. Wanneer u uw klant laat betalen om de retourzending naar uw hoofdkantoor te sturen, dan kost dat u het minste. De negatieve beoordelingen zullen echter ook snel binnenstromen.
  • Terwijl de drie bovenstaande overwegingen van commerciële aard zijn, zijn er ook zaken waar u gewoon aan moet voldoen. Het gaat dan (bijvoorbeeld) over de BTW- en andere regelgeving die u moet naleven. U dient deze goed vooraf te kennen, zodat u niet te veel afdraagt, te weinig aan uw klanten vraagt, of op andere wijze met een financiële kater komt te zitten. Binnen de EU is de regelgeving met betrekking tot consumentenrecht gelukkig op veel terreinen al geharmoniseerd en gelden er vanaf mei 2018 ook uniforme regels met betrekking tot privacy en databescherming.

Keurmerken zoals die van BeCommerce of Thuiswinkel zijn over de grens niets waard. Commerciële keurmerken zoals die van Trusted Shops of Google Reviews bieden over de grens een beter alternatief.

Uiteraard bepaalt u per markt een specifieke marktbewerkingsstrategie. Om uw efforts goed te monitoren maakt u in toepassingen zoals Google Analytics specifieke dashboards per markt.

E-COMMERCE TRENDS 2018

e-commerce-trends-2018

MOBILE FIRST

CONVERSATIONAL COMMERCE

CROSS-BORDER E-COMMERCE

VISUAL COMMERCE

ALLE TRENDS

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)