JAARKALENDER 2018

Het zwaartepunt van de internationale e-commerce ligt in November met ‘begrippen’ zoals Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. Maar lokaal zijn er grote verschillen in pieken en dalen, vaak per land. Veel ondernemingen haken met promotionele acties in op de actualiteit of een lokale gebeurtenis.

Jaarkalender-e-commerce-2018

In Belgie is er een specifieke soldenperiode in januari en juli. Het spreekt voor zich dat in een B2C-context dit ook een belangrijke periode is voor het e-commerce kanaal. Nederland, in contrast, kent zo’n periode niet. Als Nederlandse internetondernemer zou u snel de verkoopkansen voor deze periode in Belgie over het hoofd kunnen zien. Terwijl Belgische ondernemingen in Nederland de plank mis zouden slaan met een onverwachte soldencampagne.

Singles Day is van oorsprong Chinees en wordt met veel geweld door Alibaba naar voren geschoven. De datum (altijd 11/11) resoneert goed en is in 2017 voorzichtig ook door Europese e-commerce kanalen overgenomen. Minder voorzichtig gingen deze kanalen twee weken later om met de Cyber Five. De Cyber Five zijn vijf opeenvolgende data, te beginnen met Thanksgiving en te eindigen met Cyber Monday. In 2018 vindt Cyber Five (waartoe Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday behoren) plaats van 22 tot en met 26 november.

De drukke e-commerce periode in november en december is voornamelijk gericht op de consument. Ook niet iedere productgroep doet het goed in deze periode. Naast cadeaus zijn het bijvoorbeeld de topcategorieën mode en consumer electronics die de totale verkoop in november en december omhoog stuwen. Professionele e-commerce exploitanten beginnen al voor de zomer met hun plannen voor de laatste twee maanden van het jaar. Met name voorraad en logistiek kunnen in de praktijk een bottleneck vormen.

In de zakelijke markt zijn specifieke campagnemomenten wat minder duidelijk te identificeren. Typisch vinden er bijvoorbeeld campagnes plaats vanaf de tweede week van januari (ofwel: na de nieuwjaarsrecepties en wanneer iedereen weer werkt) en in de back-to-work periode.

E-COMMERCE TRENDS 2018

e-commerce-trends-2018

MOBILE FIRST

CONVERSATIONAL COMMERCE

CROSS-BORDER E-COMMERCE

VISUAL COMMERCE

ALLE TRENDS

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Fields marked with an asterisk (*) are mandatory.)