# 1 ZIJN IN GOOGLE DOET ER NIET MEER TOE

Het aandeel traditionele zoekopdrachten via Google – nog steeds de meest toonaangevende zoekmachine – op een desktop vertegenwoordigd tegenwoordig een absolute minderheid van het aantal opzoekingen naar producten. De #1 positie in Google blijft belangrijk, maar in 2018 moet u uw zoekmachinestrategie herzien. Boven nummer 1 staan (de alsmaar relevanter wordende) betaalde zoekresultaten, Wikipedia-resultaten, Nieuws-resultaten, lokale resultaten, aanbevolen snippets, alternatieve vragen, enzovoort.

In 2018 zal het aantal bezoekers op uw webshop afkomstig van de traditionele zoekmachineresultaten drastisch afnemen. Het wordt daarom van groot belang dat u uw rang bijhoudt binnen de nieuwe functies van Google.

VOICE FIRST

Uiteraard nam u al het specifieke bezoek via Google vanuit mobile onder de loep. In 2018 zal u ook op spraak gebaseerde zoekopdrachten (voice search) niet meer mogen negeren. Volgens Google gebruikt het merendeel van de tieners al dagelijks spraak gestuurd zoeken. Dit type zoekopdrachten wordt gekenmerkt door de vraagstelling (“Waar vind ik een e-commerce bureau in Kortrijk”) - essentieel anders dan de getypte zoekopdrachten (“e-commerce bureau Kortrijk”). Kortom: wat zijn de vragen waarop u wenst dat uw prospects u vinden?

voice-first-reason

WIE GOOGLET ER NOG?

Wellicht nog belangrijker dan de ontwikkelingen binnen Google zijn de ontwikkelingen buiten Google. Amazon heeft – bijvoorbeeld - al een zeer groot aandeel van de zoekopdrachten naar specifieke producten van Google afgesnoept en consumenten zoeken tegenwoordig ook massaal via social media.

Tot slot – en onder meer aangewakkerd door onrust over hoe Google omgaat met privacy - winnen ook alternatieve zoekmachines terrein. Wanneer alternatieve zoekmachines zoals Bing of DuckDuckGo niet voorkomen in uw statistieken als bron van bezoek, dan loont het zeker te verdiepen in hun aanbod.

E-COMMERCE TRENDS 2018

e-commerce-trends-2018

MOBILE FIRST

CONVERSATIONAL COMMERCE

CROSS-BORDER E-COMMERCE

VISUAL COMMERCE

ALLE TRENDS

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)