MOBILE FIRST

Vrijwel iedere werkende volwassene heeft vandaag de dag een smartphone. Kinderen krijgen er al 1 op de basisschool en ouderen engageren zich steeds vaker tot een cursus om de smartphone meester te worden. Meer dan de helft van de consumenten grijpen de smartphone direct nadat ze wakker worden – en dat is niet alleen om een wekkerfunctie.

Terwijl een laptop of de desktop PC nu nog vaker wordt gebruikt voor online aankopen, verliest deze langzaam terrein van de smartphone. Vooraan in de rij staan de zogenaamde millennials, maar u kan er zeker van zijn dat het gebruik van de mobiele telefoon door uw klanten ook zal toenemen ten koste van de desktop PC. Een mobile first strategie is niet beperkt tot de consumentenmarkt. Specifieke B2B doelgroepen gebruiken veel vaker hun mobiele telefoon dan de PC. Denk dan bijvoorbeeld aan sectoren als de kleinhandel of de bouw.

Mobiele telefoons kennen enkele evidente pluspunten: ze zijn veel persoonlijker dan een PC, bevatten camera’s en diverse sensoren en zijn geschikt voor op locatie gebaseerde diensten. Gebruikers de-installeren steeds vaker apps op de smartphone en installeren er nog zelden één. Social media en messaging zijn echter uitgegroeid tot heuse killer apps. Uiteraard zijn er ook evidente nadelen van smartphones, vrijwel allemaal te herleiden tot de grootte van het scherm en toetsenbord.

MOBILE FIRST GAAT OVER GEBRUIKSERVARING

Bij de meeste ontwikkelingen van een digitaal aanbod is de standaard website nog steeds het uitgangspunt. Eerst wordt een skeletontwerp voor de PC getekend, daarna pas een voor mobiel. Dat is logisch: ontwerpers werken op heel grote schermen en dat is dus hun waarheid, hun referentiekader. Het ontwerp voor een mobiele telefoon lijkt op eerste zicht ook beperkter of zelfs eenvoudiger. Als resultaat zijn nog maar weinig sites echt geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Mobile first gaat primair echter over de mobiele gebruikservaring. Volgens EMAKERS is het meest toonaangevende initiatief om dit te verbeteren waarschijnlijk AMP, wat staat voor Accelerated Mobile Pages. AMP is een open source initiatief dat onder meer wordt ondersteund door Google. De doelstelling van AMP is het web (vooral) sneller te maken voor verschillende (mobiele) platformen. Uiteraard is AMP ook een krachtig antwoord op het concurrerende Facebook Instant.

AMP + PWA

AMP is oorspronkelijk ontwikkeld voor (statische) artikelen. Aangezien de snelheid van een webshop een van de meest bepalende conversiefactoren is, is AMP ook voor e-commerce een no brainer. eBay gebruikt AMP (bijvoorbeeld) sinds 2016 en ook traditionele webshops gebruiken de technologie steeds vaker. Het kan lonen eerst te experimenteren met pagina’s die veel worden bezocht en (relatief) langzaam laden. Productcategoriepagina’s, bijvoorbeeld, bevatten doorgaans veel afbeeldingen. De amp-carousel zou bijvoorbeeld een rol van betekenis kunnen spelen voor dit type pagina. Dit component staat toe om meerdere producten in een horizontale carrousel te plaatsen. Uiteraard gaat snelheid ook ten koste van veelgevraagde functionaliteit, waardoor critici stellen dat AMP en e-commerce niet samengaan. Denk daarbij aan chat, gebruik van formulieren, betaling, analyse en verschillende integraties. Het is echter niet noodzakelijk om AMP te gebruiken voor de volledige webshop.

AMP wordt nog krachtiger met PWA, ofwel Progressive Web Apps. Een PWA kan evenals de traditionele app worden toegevoegd aan het scherm van de telefoon, is offline beschikbaar, maar gestart via een webbrowser. Omdat de gebruiker de app downloadt is deze altijd up-to-date.

AMP-for-e-commerce

EEN VERBETERDE TOETSENBORDERVARING

Een mobile first benadering valt of staat uiteraard niet door AMP alleen.

Inmiddels is het hamburgertje ingeburgerd tot de standaard om het menu op een mobiele website te weergeven of juist te sluiten. Doordat deze linksboven is gesitueerd moet u met uw duim van het toetsenbord over het scherm naar boven. Het menu is linksonder beter gesitueerd, wat in 2018 steeds vaker zal gebeuren.

Omdat typen met een touch screen meestal niet foutloos verloopt zijn er serieuze winsten te behalen in verbetering van mobiele formulieren. Een stadsnaam kan bijvoorbeeld vaak al worden weergegeven wanneer een postcode wordt ingevuld. Wanneer de gebruiker een getal dient in te vullen, dan zorgt u er beter voor dat het numerieke toetsenbord automatisch wordt getoond. Omdat het scherm zo klein is, kan u vaak beter het formulier full screen weergeven.

Als u kiest voor snelheid en gebruiksgemak als onderscheidende factor voor uw mobiele aanbod, dan zou u ook kunnen kiezen voor guided selling. Middels vraag en antwoord leidt u uw gebruiker snel naar het juiste product.

MAAK DE MOBIELE ERVARING COMPLEET

Terwijl de grootste ondernemingen allemaal mobile commerce hebben omarmd, zijn er nog tal van KMO’s die zelfs geen responsive site hebben. Dit type ondernemingen zou een herontwerp van het digitale aanbod beter bovenaan de agenda voor 2018 plaatsen. Via Google zullen ze alleszins steeds minder makkelijk vindbaar zijn, want Google kondigde al aan de mobile index prioriteit te gaan geven. Dit betekent dat geïndexeerde pagina’s die mobielvriendelijk zijn sneller worden opgenomen in de zoekresultaten van Google en beter zullen presteren dan soortgelijke content die niet geschikt is voor de mobiele telefoon.

Naast messaging is ook e-mail een killer app op de mobiele telefoon. Meer dan de helft van alle e-mails wordt nu al gelezen via de telefoon en e-mails die niet goed worden weergegeven op een mobiele telefoon worden verwijderd. Er zijn verschillende manieren om hier invulling aan te geven. Vaak werkt het op de mobiele telefoon beter om slechts 1 kolom te gebruiken. Teksten zijn bij voorkeur kort en bondig.

Veel smartphone gebruikers zoeken iets in de buurt. Zij willen bijvoorbeeld weten waar het dichtstbijzijnde filiaal van een keten is, of de winkel open is en of het gezochte product voorradig is. Als deze functies van belang zijn voor de doelgroep, dan onderzoekt u beter direct of deze ook goed werken via de smartphone.

Tot slot werkt een eenvoudige contactknop (bellen, e-mail of messaging) ook voor mobiel. Deze zou eigenlijk ten aller tijden verwerkt moeten zijn in uw hoofdmenu. Gebruikers verwachten te kunnen kiezen voor ‘bellen’, waarna uw telefoon direct het juiste nummer oproept. Wanneer u het nummer zelf moet overtikken in de telefonie app, dan is dat een extra drempel in de gebruikservaring.

E-COMMERCE TRENDS 2018

e-commerce-trends-2018

MOBILE FIRST

CONVERSATIONAL COMMERCE

CROSS-BORDER E-COMMERCE

VISUAL COMMERCE

ALLE TRENDS

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)