VISUAL COMMERCE

Het succes van media als Facebook, Youtube, Instagram en Pinterest is voor een groot deel uit te leggen door het visuele karakter van deze media. De grote social media kanalen hebben in 2017 allemaal hun visuele mogelijkheden uitgebreid, bijvoorbeeld met livestreams en stories. De meest toonaangevende ontwikkeling valt echter toe te schrijven aan Instagram, die de mogelijkheid van shopping toevoegde aan posts. Het kanaal experimenteert hier met de perfecte mix van content met doorklik naar aankoop. Kortom: een plaatje verkoopt meer dan 1.000 woorden.

Tekst, bijvoorbeeld voor productbeschrijvingen, is uiteraard onmisbaar in een webshop. Middels tekst worden klanten van knop naar knop geleid en weten ze waarmee ze akkoord gaan. Tekst heeft het helaas minder in zich om bezoekers te verleiden tot een aankoop of een doorklik naar meer informatie. Een goed beeld, daarentegen, wel. De meeste top marketeers in de wereld zoeken daarom naar mogelijkheden om hun product op een visuele manier verkoopbaar te maken. Wanneer beeld als dominant instrument wordt ingezet om een product te verkopen, dan spreken we over visual commerce.

Vrijwel ieder onderzoek toont aan dat consumenten de kwaliteit van productfotografie zeer belangrijk vinden. Vaak zelfs belangrijker dan productbeschrijvingen of klantbeoordelingen. De basis blijft een goede reeks productfoto’s vanuit verschillende hoeken, op een witte achtergrond en met specifieke detailfoto’s daar waar dat er toe doet. Maar steeds vaker zijn 360 graden foto’s (soms zelfs met interactieve functies), video en lifestyle fotografie (eventueel afkomstig van echte consumenten) ook een vereiste.

process-of-buying-a-car

Wanneer u (bijvoorbeeld) brievenbussen, rolluiken of auto’s verkoopt zal u ervaren dat consumenten uw product willen aanraken voor aankoop. Terwijl klanten uw webshop wellicht slechts bezochten in de oriëntatiefase, kan u zorgvuldig visual cues toevoegen om uw bezoeker te verleiden tot meer. In 2018 zal met name het gebruik van video exponentieel stijgen. De grotere merken zullen in 2018 ook augmented reality blijven inzetten, dat in 2019 definitief zal doorbreken.

VIDEO

In 2017 investeerden veel ondernemingen in video, vaak primair verspreid via social media. In 2018 zal deze trend zich voortzetten, want video trekt nog meer de aandacht dan fotografie. Facebook verbeterde daarom ook zijn video mogelijkheden terwijl Youtube zijn creators juist de kans gaf om de interactie met hun volgers te vergroten met social media functionaliteit. Voor merken als Red Bull (6,7 miljoen abonnees) of Adidas (500.000 abonnees) is een kanaal als Youtube essentieel in de marketingmix. Verschillend onderzoek toont aan dat het bekijken van een (product) video leidt tot een hogere aankoopbereidheid.

Er bestaat geen succesformule voor goedwerkende video. Het beste benadert u uw videoproducties als een vorm van contentmarketing en geeft u de lead aan een screen writer of regisseur. Met videocontent bent u uitstekend in staat om een verhaal te vertellen, bijvoorbeeld over de herkomst van uw product. Er zijn wel een reeks trends op het gebied van video.

Om te beginnen wordt het merendeel van de video’s inmiddels op smartphones bekeken. Als resultaat hiervan staat de norm dat video landscape hoort te zijn inmiddels op losse schroeven. Verticale video is exponentieel gegroeid en wordt inmiddels ondersteund door alle grote spelers.

vertical-video

Waar korte filmpjes van 30 of maximaal 60 seconden voor websites en social media ook de norm waren, raken ook deze langzaam uit de gratie. Long form video, video van meer dan 20 minuten, wordt steeds vaker bekeken. Daartegenover staan de zogenaamde six seconds ads van Google en Facebook. Creatieven hebben dit type advertenties succesvol ingezet door bijvoorbeeld een vervolg van de ene advertentie op de andere te bouwen en middels nieuwsgierigheid zo de aandacht van de kijker te veroveren.

Ook live video is een belangrijke trend. Alles hoeft niet meer perfect te zijn en authenticiteit is het toverwoord. Met een (live) kijkje in de keuken – een behind the scenes – brengt u uw onderneming dichter bij de consument. Andere vormen van live video zijn bijvoorbeeld een live Q&A (via social media), productdemonstratie of verslag van een evenement.

Wanneer u besluit te investeren in visual commerce in de vorm van video, dan kan u deze interactief maken zodat kijkers ook daadwerkelijk tot aan uw productpagina’s of contactknop komen.

AUGMENTED REALITY IS DE NIEUWE REALITEIT

Met augmented reality (AR) wordt er real-time digitale informatie toegevoegd aan de echte, fysieke, wereld om u heen. Augmented reality stelt u dus in staat dingen te zien die niet kunnen worden weergegeven in een standaard productfoto. Het brengt de on- en offline wereld bijna letterlijk samen. Met behulp van augmented reality weet de shoppende consument vooraf bijvoorbeeld hoe een jurk haar staat en of de gekozen tafel geen stijlbreuk is voor de living. De meest gekende AR-toepassing is waarschijnlijk die van IKEA, die het al in 2014 mogelijk maakte om een select aantal producten digitaal weer te geven in uw woonkamer.

amazon-ar-view

Voor AR-toepassingen wordt meestal een specifieke app op een smartphone gebruikt. Smartphones zijn steeds vaker uitgerust met nog geavanceerdere camera’s of sensors die dit mogelijk maken. Smartphone fabrikanten zoals Apple maken er geen geheim van dat AR een belangrijk onderdeel is van hun productontwikkeling. Zo kende de iPhone’s besturingssysteem iOS 11 bijvoorbeeld een hele reeks updates gerelateerd aan Apple’s ARKit platform. Naast smartphones worden er ook specifieke brillen ontwikkeld voor AR-toepassingen.

Op het gebied van visual commerce werd het belang van AR in november 2017 met een vette lijn onderstreept door Amazon. Met de toevoeging AR View in de iOS app van Amazon werd een verbeterde versie van IKEA’s toepassing uit 2014 in 1 klap beschikbaar voor duizenden producten uit talloze productcategorieën. Amazon’s augmented reality functie is gebouwd met Apple’s ARKit en wordt geactiveerd door te klikken op het camera icoontje. In de nabije toekomst mag men verwachten dat een functie als AR View zal worden geïntegreerd in een productpagina.

E-COMMERCE TRENDS 2018

e-commerce-trends-2018

MOBILE FIRST

CONVERSATIONAL COMMERCE

CROSS-BORDER E-COMMERCE

VISUAL COMMERCE

ALLE TRENDS

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)