Vraag tien mensen om een definitie van bots – en u heeft grote kans dat u tien verschillende antwoorden krijgt. Bots zijn toepassingen die zelfstandig taken uitvoeren die voorheen door mensen werden uitgevoerd. De naam bot komt overduidelijk van robot. Het zou in deze context eigenlijk correcter zijn om te spreken over chatbots omdat bots ook worden ingezet voor talloze andere doeleinden. Wanneer bots een verkoopgesprek voeren waarbij het liefste ook daadwerkelijk een aankoop wordt afgerond, dan spreken we over conversational commerce. De ontwikkeling van een goede bot is niet zo eenvoudig als sommige media doen geloven. De voordelen en de business case, in veel gevallen, wel.

Bots zijn de hoeksteen van conversational commerce. Bots kennen verschillende voordelen: ze zijn altijd beschikbaar, eenvoudig in gebruik, en laagdrempeliger in gebruik dan de telefoon. Ze zijn per definitie schaalbaar en u capteert ook nog eens heel veel data uit de gesprekken die uw bots voeren. Bots kunnen een deel van de (veel voorkomende) vragen die bij uw medewerkers uitkomen automatisch beantwoorden, waardoor u de facto geld bespaard.

Bots zijn vooral in korte tijd heel populair geworden doordat Natural Language Processing (NLP) en Artificial Intelligence (AI) technologieën beschikbaar zijn geworden voor commerciële doeleinden. Daarnaast – en misschien nog veel belangrijker – zijn zogenaamde messaging apps zoals Facebook Messenger en Whatsapp geëvolueerd tot de meest gebruikte apps op smartphones. Facebook Messenger, bijvoorbeeld, had 1,2 miljard maandelijkse gebruikers in april 2017. Naar schatting hadden eind 2017 wereldwijd meer dan 2,5 miljard smartphone gebruikers ten minste één messaging-app geïnstalleerd.

kopen-met-amazons-alexa

MOGEN WIJ U HELPEN?

(Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.)

CHATBOTS EN WEBSHOPS

Vergelijk een webshop met een winkel – en conversational commerce met de verkoper die u voorbij de kassa loodst.

Lees verder