GEAUTOMATISEERDE E-MAIL MARKETING

Wanneer uw webshopbezoeker zijn of haar e-mailadres kenbaar maakt wordt de deur geopend voor het meest krachtige marketinginstrument sinds jaren: e-mailmarketing. De dienstverlening van EMAKERS op dit vlak is verdeeld over twee complementaire diensten:

  • geplande e-mail campagnes, zoals periodieke nieuwsbrieven en actiemails;
  • geautomatiseerde e-mail campagnes, zoals welkomstmails (onboarding) en transactiemails.

Geautomatiseerde e-mailmarketing is in feite het automatisch versturen van vooraf gemaakte e-mailings op basis van bijvoorbeeld het gedrag van de klant (een klant triggert iets) of de klanthistorie. Geautomatiseerde e-mailmarketing kan talloze verkoop- en servicedoelstellingen hebben.

EMAKERS helpt bedrijven onder meer e-commerce te professionaliseren met behulp van geautomatiseerde e-mailmarketing. We helpen (merk) producenten met de opzet en exploitatie van diverse typen e-mails, waaronder:

  • e-mails om nieuwe klanten/prospects welkom te heten;
  • e-mails met aanbevelingen voor de klant of prospect;
  • e-mails ondersteunend aan het verkoop- en/of serviceproces.

Welkom e-mails of onboarding

Wanneer een klant zich bij u registreert - bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief, als nieuwe (proef)klant, om een whitepaper te kunnen downloaden of voor een evenement - kan hij of zij u toestemming geven om benaderd te worden per e-mail. Doelstelling zou nu kunnen zijn uw klant of prospect druppelsgewijs bekend te maken met uw product, gebaseerd op een vooraf gedefinieerde tijdslijn of zijn acties op uw website. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een welkomst e-mail, met als doelstelling de klant te activeren naar een vervolgstap;
  • het aanbieden van een "cursus" om bekend te geraken met uw product (de cursus an sich kan al een reeks opeenvolgende mails bevatten);
  • een "Heeft u nog vragen?" of "Kunnen we u helpen?" e-mail, zeker als er na registratie weinig andere interactie door u wordt geregistreerd;
  • een e-mail om uw prospect te helpen een profiel te vervolledigen of persoonlijke voorkeuren voor de samenwerking met u aan te geven; dit is zeker relevant wanneer u bijvoorbeeld heeft geregistreerd dat hij of zij uw "Persoonlijke instellingen"-pagina heeft bezocht, maar daar geen veranderingen heeft aangebracht;
  • een e-mail om hem of haar aan te sporen tot een eerste aankoop.

Bij het druppelsgewijs automatisch sturen van e-mails naar klanten is de frequentie een heel belangrijk gegeven. U dient continu naar uw e-mailrapportage te kijken of uw e-mails goed presteren. Te veel e-mail in te korte tijd zal uw klanten irriteren, terwijl zij u vergeten wanneer u te weinig e-mails stuurt.

Het is ook belangrijk om hen van tevoren voor te bereiden waarvoor zij registreren. Wanneer het bijvoorbeeld vooraf duidelijk is dat ze gedurende een zestal weken iedere vrijdag een e-mail ontvangen met inspiratie voor het weekend, dan zullen zij zich bewust engageren en uw e-mails niet als ongewenst bestempelen.

E-mails met een (product) aanbeveling

Hoe meer een webshop weet van u of uw aankoopgewoontes, des te beter de webshop kan voorspellen welk product voor u relevant is. Zogenaamde aanbevelingsalgoritmes zijn dan ook de hoeksteen van de meest succesvolle webwinkels.

E-mails met (product) aanbevelingen kunnen bijvoorbeeld gebaseerd zijn op:

  • voormalige aankopen van de klant: de klant kocht vorig jaar in dezelfde tijd een product van een productgroep relevant in een specifiek seizoen, of de klant kocht enkele maanden geleden een product dat bijna opgebruikt zal zijn;
  • specifieke profieleigenschappen van de klant: u weet bijvoorbeeld dat hij of zij jarig is op een bepaalde dag en stuurt felicitaties inclusief een kortingscoupon aan de jarige;
  • andere klanten met een vergelijkbaar profiel: wanneer enkele producten bijvoorbeeld vaak samen gekocht worden, dan kan u het geassocieerde product als cross-sell voorstellen aan de klant.

E-mails ondersteunend aan het verkoop- en/of serviceproces

De meest gekende vorm van geautomatiseerde e-mailmarketing is waarschijnlijk de bevestiging van uw bestelling. Wanneer uw bestelling bevestigd en betaalt heeft ontvangt u meestal vrijwel direct een bevestiging van deze bestelling, bij een fysiek product meestal de daaropvolgende dagen gevolgd door een e-mail (van de logistieke dienstverlener) dat het product onderweg is.

Geautomatiseerde e-mailings kunnen in het verkoopproces echter op veel andere manieren worden ingezet met als doelstelling meer te verkopen (uw conversie van interesse naar aankoop te verhogen) of na verkoop een hogere tevredenheid te beogen (en bijvoorbeeld retouren te vermijden, aanbevelingen aan te moedigen). Bijvoorbeeld:

  • e-mails op basis van sterke verkoopsignalen: wanneer uw klant (bijvoorbeeld) een uitgebreide vergelijking doet van producten op de website of een uitgebreide configuratie van het product uitvoert, dan kan u er van uitgaan dat hij of zij een serieuze aankoopinteresse heeft; wanneer het product vervolgens niet in de winkelwagen wordt geplaatst is er wellicht iets fout gegaan of heeft de klant ergens anders een interessant aanbod gevonden; een eenvoudige e-mail met de vraag: "Wij noteerden uw interesse, kunnen we ergens mee helpen?" zou de klant toch toch nog over de streep kunnen halen;
  • e-mails op basis van (wijzigingen) in wishlists: wanneer uw website klanten in staat stelt een wishlist aan te leggen, kan u klanten actief benaderen wanneer (bijvoorbeeld) bepaalde producten uitverkocht dreigen te raken of andere producten in prijs verlaagd zijn;
  • e-mails ter herinnering van een zogenaamde verlaten winkelwagen (abandoned shopping cart) of een bestelling die niet vervolledigd is: tijdens het aankoopproces zijn er talloze afleidingen en soms ontstaat een technisch probleem, bijvoorbeeld in de koppeling met de betaalleverancier; wanneer een klant een bestelling niet afrondt is een herinnering per e-mail, met daarin de inhoud van het winkelwagentje en een duidelijke betaalbutton, opportuun;
  • e-mail ter bevestiging van een bestelling; e-mail waarin de klant wordt bedankt voor zijn of haar bestelling, aangevuld met een overzicht van de inhoud en prijs (en eventuele betaalinstructies, wanneer de betaling nog niet is voltooid) en een verwachte bezorgtijd;
  • e-mail ter bevestiging van een (automatische) herhaalbestelling of renewal: voornamelijk relevant bij abonnementsdiensten (u stuurt uw klant bijvoorbeeld iedere maand een bepaald product);
  • e-mail rondom de verzending van bestelde producten: meestal gestuurd door uw logistieke dienstverlener om u te melden dat uw product klaar staat voor verzending (of dat de verzending vertraging heeft), dat de verzending onderweg is (inclusief verwachte leverdatum), dat het product is afgeleverd (of opgehaald kan worden), of dat een bezorgpoging is gedaan;
  • een service e-mail enkele dagen na aflevering van de verzending: hierin kan u vragen of de klant tevreden is met het product en of hij deze eventueel zou willen beoordelen op uw of een externe site; door een servicevraag te stellen kan u bijvoorbeeld een retour (vanwege ontevredenheid) vermijden.

Mogelijk met ieder e-commerce platform

Met geautomatiseerde e-mailings haalt u het beste uit uw klantenbestand en de verschillende klantinteracties. eMakers werkt met generieke, populaire, technologie zodat er vrijwel altijd een oplossing bestaat die geconnecteerd kan worden aan uw e-commerce platform.

De opzet en het beheer van een geautomatiseerde e-mailaanpak is verkrijgbaar vanaf 125 euro per maand bij een jaarcontract, inclusief eenmalige opmaak van een standaard e-mailsjabloon en een maandelijkse A/B-test en managementrapportage.

E-MAIL MARKETING

Door middel van e-mailmarketing bereikt u uw prospects en klanten rechtstreeks om hen beter aan u te binden of meer te verkopen.

Lees verder

DE E-MAIL NIEUWSBRIEF

Met een periodieke nieuwsbrief bent u in staat uw klanten te informeren over de ontwikkelingen rondom uw onderneming of het productgamma.

Lees verder

PROMOTIONELE E-MAIL CAMPAGNES

Naast de e-mail nieuwsbrief kan u ook kiezen voor actiegerichte e-mails. Deze zijn gericht op een enkel doel zoals de verkoop van oude stock of een uitnodiging om de nieuwe collectie te bezoeken in de showroom.

Lees verder

EMAKERS helpt producenten met het bereiken van hun digitale marketing doelstellingen.

Nieuwsgierig naar meer?