GRENSOVERSCHRIJDENDE E-COMMERCE

Op de middellange termijn zullen, onder meer door alsmaar toenemende prijsdruk, alleen e-commerce ondernemingen met substantiële verkoopaantallen overleven. Grensoverschrijdende verkoop is daarmee geen optie, maar bittere noodzaak om de afzetmarkt te vergroten.

De opportuniteit van cross-border e-commerce wordt nog niet volledig benut. Volgens een publicatie van Eurostat eind december 2017 verkocht in 2016 slechts 7% van de bedrijven met een webshop ook over de grens. Wanneer uw webshop gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk (de drie grootste e-commerce economieën van de EU) is de noodzaak voor grensoverschrijdende internetverkoop minder groot. Desalniettemin is uw markt dan extra aantrekkelijk voor buitenlandse partijen die wel voorbereid zijn om op cross-border e-commerce in te zetten.

Uitbaters van een webshop kunnen snel hun potentieel verhogen door te starten met cross-border (grensoverschrijdende) e-commerce. Met 28 landen, 24 officiële talen en 10 munteenheden schittert de EU soms in onderlinge verschillen, maar de EU biedt ook een potentiele markt van meer dan 500 miljoen inwoners.

Op deze pagina geven we een checklist met aandachtspunten rondom e-commerce binnen de EU.

Uw website aanpassen aan buitenlandse doelmarkten

Identificeer de landspecifieke items van uw website en bepaal wat u wel/niet aanpast aan de buitenlandse doelmarkt. Wanneer u er voor kiest te verkopen aan een specifiek land, dan bindt u uzelf impliciet ook aan de service aan dat land.

  • Wacht niet met het vastleggen van buitenlandse internetadressen, indien deze nog beschikbaar zijn.
  • Heeft u webformulieren met ingebouwde checks die het formulier zouden blokkeren voor een buitenlands adres of telefoonnummer?
  • Stuur de sitebezoeker middels zijn of haar browserinstellingen of geo direction diensten rechtstreeks naar de juiste taal/landspecifieke content.

Kies het juiste keurmerk

Klanten hebben per definitie het gevoel verminderd beschermd te zijn tegen frauduleuze verkopers in het buitenland, waardoor u meer inspanningen zal moeten doen om het vertrouwen van de klant te winnen.

  • Wat is de dominante trust label in de gekozen doelmarkt(en)?
  • Bieden commerciële keurmerken zoals dat van Trusted Shops een alternatief?

Overweeg het aanbieden van lokale betaalopties

Klanten haken vaak af met hun bestelling omdat hen alleen de mogelijkheid tot betalen via credit card of PayPal wordt aangeboden. Met een betaalpartner zoals Ingenico kan u klanten in Frankrijk bijvoorbeeld eenvoudig Carte Bleue aanbieden en klanten in Nederland iDeal.

  • Wat is de houding van klanten in uw doelmarkt t.o.v. internetbetalingen? Hoe belangrijk is de voorkeursoptie?
  • Hoeveel (extra) klanten zijn te winnen door de prijs in de lokale munteenheid, bijvoorbeeld Zweedse Kroon of Poolse Zloty, te tonen?

Grensoverschrijdende logistiek kent zijn beperkingen

De bezorgtijd van grensoverschrijdende bestellingen duurt in de regel helaas nog langer - en kost tevens meer.

  • Gaat u (een deel van de goederen) leveren vanuit het doelland zelf - of kiest u voor levering vanuit uw bestaande locatie?
  • Welke bezorgopties genieten de voorkeur in het doelland? Dat kan per land verschillen, op basis van de lokale infrastructuur.
  • Welke extra diensten zoals het kiezen van een specifiek levertijdstip of nauwkeurige track en trace zijn er mogelijk voor het doelland?
  • Welk tarief gaat u aanrekenen voor bezorging? Een vast transparent tarief voor Europa - of kiest u voor individueel berekening per winkelwagen?
  • Kan u uw buitenlandse klanten een lokaal retouradres bieden?

BTW en andere regelgeving

Wanneer een Belgisch bedrijf goederen verkoopt aan een particulier in een ander land, dan dient het bedrijf ook in orde te zijn met de lokale BTW en regelgeving.

  • Wat zijn de gangbare BTW-tarieven in uw doelland?
  • Welke BTW-regels zijn van toepassing op uw specifieke e-commerce activiteiten?
  • Verkoopt u producten met accijns? Dan gelden er speciale regels.
  • Wat zijn de drempelbedragen voor het doelland?

EMAKERS helpt producenten met het behalen van hun digitale marketing doelstellingen.

Nieuwsgierig naar meer?