MARKETING & VERKOOP

Onafhankelijk van uw type bedrijf (retailer of fabrikant) zijn er bij verkoop via internet twee succescriteria: zorg dat u gevonden wordt en probeer de verkoop direct te realiseren – want online is uw concurrent slechts een enkele muisklik ver. Deze twee criteria en de instrumenten waarmee u ze kan bewerken vallen allebei onder het overlappend domein van marketing en verkoop.

Ook wanneer u primair kiest voor de verkoop via derde kanalen zoals bijvoorbeeld Amazon of Bol.com gelden deze criteria en heeft u een (weliswaar beperktere) mogelijkheid om deze te beïnvloeden.

Verbetering van uw vindbaarheid door op maat klantbenadering

Dé unieke eigenschap van e-commerce versus traditionele (offline) kanalen is dat vrijwel alles – iedere handeling van uw prospects en klanten – meetbaar is. Zelfs fabrikanten met de meest eenvoudige website zitten vaak al op een goudmijn van alternatieve klantdata en kunnen leren van het klantgedrag op de eigen website.

De meetbaarheid van online klantgedrag betekent in de praktijk dat u veel fijner kan selecteren welk type klant in uw productcategorie is geïnteresseerd. Segmentatie op microniveau. Algemene demografische criteria kan u zo verrijken met persoonlijke informatie zoals aankoopintentie, kanaalvoorkeur en interesses.

Nog belangrijker dan het kunnen identificeren van de juiste segmenten is dat de grootste communicatieplatformen zoals Google en Facebook hierop (binnen het wettelijke privacykader) hebben ingespeeld en u in staat stellen uw prospect rechtstreeks een aanbieding te doen.

Van sitebezoeker tot klant: conversiemanagement

Verkoopgedreven business-to-business (B2B) ondernemingen zijn meestal reeds bekend met zogenaamd verkooppijplijn- of funnelmanagement. Ze weten de klant te klasseren van eerste contact tot won- of lost order. In business-to-consumer (B2C) zijn deze lijnen vaak veel korter maar ook aanwezig. Klanten bezoeken een winkel en worden begroet door de winkelmedewerker. Ze doorlopen allerlei stadia: kijken in de rekken, suggesties van aanwezige verkopers of proeven en passen, al naar gelang het type product.

Online geldt dat uw klant de gehele funnel binnen enkele minuten – soms seconden – kan doorlopen. Slechts een zeer klein deel van uw online bezoekers zal bij een eerste bezoek echter ook daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Uw site is bijvoorbeeld te traag, biedt (te) veel opties, of biedt niet de betaalmogelijkheden die uw klant prefereert. Ook kan het zijn dat uw bezoeker gewoon niet zeker is van zijn keuze (of u als aanbieder) en eerst wenst te vergelijken met een alternatief van de concurrent.

Doordat u de online funnel zeer gedetailleerd, van stap tot stap en in real-time kan meten kan u deze als onderneming uiterst minutieus opvolgen en uw conversieratio optimaliseren op basis van best practices en uw eigen experimenten.

Verkoop via derde kanalen zoals Aliexpress, Amazon of Bol.com

Naast uw eigen kanaal biedt de verkoop via derde kanalen talloze verkoopkansen.

Via zogenaamde marktplaatsen (zoals die van Aliexpress, Amazon of Bol.com) kan u als bedrijf klanten aantrekken die anders niet op uw site terecht zouden zijn gekomen. Deze verkoopkanalen trekken miljoenen bezoekers voor zeer uiteenlopende categorieën. Voor de verkoop rekenen zij meestal een vaste verkoopcommissie.

Ook de directe verkoop via sociale media, zoekmachines, veilingsites en sites met zogenaamde dagaanbiedingen dient u in uw e-commerce strategie te overwegen.

De EMARKETING-diensten van EMAKERS

EMAKERS ontwikkelde een reeks specifieke diensten in het domein van online marketing en verkoop gebaseerd op de beheersing van gespecialiseerde kennis van verschillende kanalen en instrumenten.

  • Optimalisatie van uw website voor vindbaarheid in zoekmachines (SEO)
  • Ontwikkeling en beheer van een Google Adwords campagne (betaalde zoekmachinemarketing, SEA)
  • E-mail marketing: de e-mail nieuwsbrief
  • E-mail marketing: promotionele e-mails
  • E-mail marketing: geautomatiseerde e-mailcampagnes
  • Onboardingprocedures voor nieuwe klanten
  • Remarketing: wanneer uw bezoeker uw site verlaat zonder aankoop
  • Social media management en promotiecampagne
  • Ontwikkeling en beheer van specifieke (landing) pagina’s
  • Verkoopsamenwerkingen met derde-partij-websites
  • Relatiemanagement (CRM)

Schroom niet ons te contacteren voor een vrijblijvend gesprek over de aanpak van EMAKERS binnen het domein van online verkoop en marketing. Meer kan u ook lezen in onze blogberichten gerelateerd aan dit onderwerp:

Over ons

EMAKERS is een full-service agentschap voor e-commerce en digitale bedrijfsvoering. Vrijwel ieder type verkoop- of serviceproject waarbij internet de hoofdrol speelt kunnen wij van A tot Z voor u uitvoeren. Lees ons verhaal ››

Copyright 2016 - 2018   EMAKERS