Zoekmachines zijn zonder enige twijfel een belangrijke verkeersgenerator voor eender welk e-commerce bedrijf. Over het algemeen, hoe hoger uw website staat op de zoekresultatenpagina, hoe meer bezoekers dat zal opleveren van zoekmachinegebruikers. Die bezoekers kunnen dan omgevormd worden tot klanten.

Voor veel internetgebruikers is een zoekmachine zoals Bing en Google de standaard startpagina bij het openen van de internetbrowser – geopend voordat een andere website bezocht wordt. Zoekmachines beogen gebruikers het best mogelijke antwoord op een zoekopdracht te geven. Om dat te doen, zullen de robots achter deze machines het internet raadplegen (content ontdekken), content indexeren (content analyseren en opslaan in de database van de zoekmachine) en die ophalen wanneer een gebruikersopdracht overeenstemt met de content.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces waarbij zoekmachines geholpen worden om het juiste – uw! – antwoord te geven op gebruikersvragen.

SEO uitgelegd

SEO zorgt ervoor dat uw website hoger op de resultatenpagina van de zoekmachine staat dan die van uw concurrenten, waardoor er meer verkeer en mogelijk meer business naar uw website geleid worden.

Het rangschikalgoritme van een zoekmachine zoals dat van Google en Bing vergelijkt zoekopdrachten met miljarden pagina’s om te bepalen hoe relevant die zijn. Deze operatie is mogelijk een van de best bewaarde geheimen van het internet.

SEO marketeers onderzoeken hoe zoekmachines werken, wat mensen opzoeken, welke zoektermen of trefwoorden worden ingetypt in zoekmachines en aan welke zoekmachines het doelpubliek van een bedrijf de voorkeur geeft. Een website en haar pagina’s kunnen geoptimaliseerd worden door de content en de codering aan te passen, zowel om de relevantie voor specifieke trefwoorden te verhogen als om obstakels voor de indexeringsactiviteiten van zoekmachines te verwijderen.

Meer dan Google

Voor velen is Google de zoekmachine bij uitstek. Op de meeste Westerse markten neemt Google nog steeds een volkomen dominante positie in. Zijn kleinere broer Bing heeft echter een groot marktaandeel verkregen, in het bijzonder in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Andere regionale gebieden hebben eveneens andere marktleiders. In Rusland bijvoorbeeld staat Yandex al een eeuwigheid aan de top.

Wanneer een bedrijf een monopoliepositie bekleedt, zoals Google, ontstaan er ook alternatieven. Zo heeft (bijvoorbeeld) de zoekmachine DuckDuckGo ook aan populariteit gewonnen voor zij die liever zoeken zonder gepersonaliseerde tracking.

SEO en content marketing

Content is koning. Digitale marketing werkt niet zonder kwaliteitsvolle content. Bij content marketing wordt betekenisvolle, betrouwbare en waardevolle content gemaakt en verspreid naar de (mogelijke) klant van een product. Content moet zekerheid bieden en vertrouwen opwekken. Elke pagina op een website kan een bestemming worden als u kwaliteitsvolle content publiceert. Een reeks pagina’s over het zelfde onderwerp kunnen u een internetheld maken in dat specifieke gebied.

In vergelijking met content marketing is SEO ietwat technischer. SEO gaat om het analyseren van zoekopdrachten, het evalueren van de prestatie van uw website voor die opdrachten en het technisch optimaliseren van een website en diens pagina’s. Domeinen zoals data anlytics, de structuur van de website en UX en on-site optimalisatie spelen een hoofdrol in SEO.

SEO vereist content. En de enige manier om het rendement op investering van content marketing te verzekeren is door ervoor te zorgen dat potentiële klanten de content vinden, door SEO toe te passen bij de implementering. Dus, SEO en content marketing overlappen – en een geïntegreerde aanpak zal u meer opleveren dan de som van de delen.

Mobiele UX

Sinds 2015 is het mobiel zoeken het desktop zoeken voorbijgestoken op vele markten. Google is daarom het mobiel zoeken aan het ontwikkelen en aan het stimuleren als de toekomst van al haar producten. SEO gaat om het maken van een website die voldoet aan de noden van de klant. Als uw publiek u opzoekt aan de hand van een mobiel toestel, dan moet uw mobiele website een best-in-class gebruikerservaring bieden voor mobiel gebruik. Als uw site nog niet de best mogelijke mobiele ervaring biedt aan uw bezoekers, dan kan het tijd zijn om een volledig herontwerp te doen.

De mobiele gebruikerservaring van een website heeft ook te maken met haar snelheid. Mobiel gebruik gaat meestal via mobiele netwerken of gedeelde WiFi-verbindingen die niet dezelfde snelheid bieden als vaste glasvezelverbindingen, om een vergelijking te maken. Gebruikers hebben de neiging de terugknop te gebruiken als een pagina niet snel genoeg laadt, dus, SEO marketeers moeten bij de eersten zijn om daar oplossingen voor te vinden.

De toekomst van SEO: ‘voice search’ (spraakgestuurd zoeken)

Spraakgestuurd zoeken wordt algemeen erkend als de snelst groeiende manier van zoeken. Het wordt als sneller beschouwd, het is handsfree en het zorgt ervoor dat u kan multi-tasken. Daarbij is spraakherkenningstechnologie in de voorbije jaren enorm verbeterd en gegroeid. Alle belangrijke spelers zijn nu commercieel actief in dit domein: Google Now, Apple’s Siri, de Amazon Echo en Microsoft’s Cortana. Spraakgestuurd zoeken, of misschien zelfs haar meer geavanceerde variant ‘conversational search’ (conversatiegestuurd zoeken) is daarom de toekomst.

Vanuit het oogpunt van de gebruiker zijn spraak- en conversatiezoekopdrachten verschillend van aard vanaf het begin. Als u spreekt, bent u meer geneigd om de volledige vraag te stellen (“Wat is het beste scheerapparaat?”) dan een paar woorden (“beste scheerapparaten”). Zoekmachines leren daarom om natuurlijke zinnen te interpreteren. Dankzij ontwikkelingen van spraakgestuurd zoeken kunnen zij nu spellingscorrecties uitvoeren, resultaten terugbrengen tot wat eerder gezocht werd en resultaten geven gebaseerd op de context van de gebruiker, zoals de locatie waar hij of zij zich bevindt.

Hoewel er geen eenduidige SEO-strategie is, kan uw strategie zich in geval van SEO voor spraakgestuurd zoeken en conversatiegestuurd zoeken concentreren op:

  • lange trefwoorden die doorgaans dichter bij natuurlijke taal en conversatiegestuurd zoeken liggen;
  • pagina’s die FAQ’s (veelgestelde vragen) beantwoorden, omdat die vragen doorgaans beginnen met “Wie,” “Wat,” “Waar,” “Wanneer,” “Waarom,” en “Hoe,”.

Technische aspecten van SEO blijven eveneens een minimumvereiste. Een goede schema.org opmaak bijvoorbeeld helpt zoekmachines om de context van uw content te begrijpen.

Welke is beter? SEO or SEA?

De kans is groter dat mensen op uw website terechtkomen via een zoekmachine dan dat ze er rechtstreeks naartoe gaan. Dus, hoe lokt u die bezoekers en welke strategie moet voorrang krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO), of pay-per-click search engine advertising (SEA)?

Zowel SEO als SEA hebben kosten en baten. De kans is groter dat er op de resultaten van een zoekmachine (vaak ‘organische’ of ‘verdiende’ resultaten genoemd) geklikt wordt dan op de betaalde zoekresultaten. In het voorbije decennium hebben internetgebruikers het verschil tussen die twee geleerd en kennen ze organische resultaten een hogere waarde toe.

Voor bedrijven zijn de klantenwervingkosten echter het belangrijkst. Er bestaat niet zoiets als ‘gratis SEO met onmiddellijke resultaten’. SEO vraagt tijd en echte inspanningen. SEA, anderzijds, kan ervoor zorgen dat u binnen een dag op de eerste pagina staat voor een groot aantal gerichte termen.

Het korte antwoord: zowel SEO als SEA spelen een rol in het verzekeren dat u een deel van het internetverkeer zult krijgen. SEO zal u helpen om langetermijnresultaten te verkrijgen, terwijl SEA uw huidige campagne meteen zal ondersteunen.

Google-search

Hoe werken zoekmachines?

hoe-zoekmachines-werken

Als partner in e-commerce, staat EMAKERS klaar om u te helpen bij het bereiken van uw digitale marketing doelstellingen – alsook om u te steunen op het terrein van SEO. Nieuwsgierig om meer te weten te komen? Contacteer ons voor een kort gesprek, koffie inbegrepen!