OP PRESTATIE GEBASEERDE SAMENWERKING

De meeste KMO’s ervaren offertes van marketing- of reclamebureaus als een zwarte doos. De offerte bestaat vaak uit enkele blokken met een vage omschrijving en onduidelijke uitkomst. Soms is zelfs het bedrag onder de zwarte streep onduidelijk. Regelmatig zijn dergelijke bureaus zelfs niet transparant over de (werkelijke) mediakosten en kick back fees (geld) die zij ontvangen van mediapartners om u als klant aan te dragen. U gaat uiteindelijk een langdurige relatie aan op basis van behaalde resultaten in het verleden, die geen garantie geven over de toekomst.

In het vorige decennia was de schade van dergelijke samenwerkingen beperkt. U verdiende een goede boterham, dus uw bureau mocht ook een goede boterham verdienen. Maar, gedreven door e-commerce, vindt er tegenwoordig voor vrijwel iedere productgroep hyperconcurrentie plaats. Het is niet meer evident dat u een goede boterham verdient wanneer u een commerciele actie uitvoert.

Tijd om een lijn in het zand te tekenen.

Wanneer u als producent een productiecontract binnenhaalt, dan wordt verwacht dat u een contractueel vastgelegd aantal units fabriceert. Produceert u minder, dan verdient u minder. Waarom zou u dat dan ook niet van uw marketingbureau verwachten?

We willen u een torenhoge rekening sturen

EMAKERS kan, in veel projecten, een op prestatie gebaseerde samenwerking, ook wel performance based partnership, aanbieden. Een dergelijke samenwerking is gebaseerd op een transparente en waardegedreven langdurige samenwerking.

Wanneer u al wat meer ervaring heeft met e-commerce zal u ongetwijfeld gehoord hebben van zogenaamde bots die uw online advertenties geautomatiseerd bezoeken en zo een hoog aantal impressies van uw advertenties creëren. Dit type fraude zorgt voor een inflatie van de prestaties van uw online advertenties. Het probleem met dergelijke modellen is dat een impressie u niets direct oplevert, zelfs geen betere merkbekendheid. Immers: gemiddeld wordt de mens duizenden malen per dag met een commerciele boodschap geconfronteerd, waardoor iedereen een soort van onbewuste filter heeft gecreëerd.

Wat u wel oplevert zijn zaken als een bestelling of een nieuw contact. Ofwel: prospects die een interactie met u aangaan. Een prestatiegedreven verloning dwingt ons om het beste uit de kast te halen om uw doelstellingen te realiseren. Alleen dan kunnen we u een ‘torenhoge’ rekening sturen.

De kleine lettertjes

Op prestatie gebaseerde marketingacties zijn alleen interessant voor zowel u als EMAKERS wanneer er duidelijke spelregels worden afgesproken, die wij graag voor u vastleggen in een offerte.

Om te beginnen moet er duidelijk zijn wat wordt vergoed – en wat niet. De prestatie moet om te beginnen meetbaar kunnen zijn. Afhankelijk van het type marketingactie, de startpositie, en de productgroep kan bijvoorbeeld een vaste fee of een percentage op (een deel van)de omzet worden afgesproken.

Een ander belangrijk onderdeel van de samenwerking is de samenwerking zelf. Een op prestategebaseerde samenwerking is niet van korte duur, ook niet wanneer er geen directe resultaten zijn. EMAKERS gelooft in een professionele relatie waarin het voor beide partijen duidelijk is wat de verantwoordelijkheid is. In dit type relatie is het voor ons bijvoorbeeld essentieel goed te begrijpen hoe wij (online) uw onderneming kunnen vertegenwoordigen.