HOE SELECTEERT U DE JUISTE INFLUENCER- OF AFFILIATE?

Influencer- of affiliate marketing is meestal een goed idee wanneer uw merkbekendheid bij de beoogde doelgroep nog niet hoog is. Wanneer uw bekendheid bij de doelgroep wel hoog is, dan zou deze ook zonder doorverwijzing bij u terecht kunnen komen. Via influencers of affiliates doorverwezen klanten zouden uw marge dan verminderen.

Sinds de komst van sociale media is het een stuk makkelijker om een eigen netwerk op te bouwen. Wanneer u uitsluitend naar het bereik van een individu zou kijken bij de selectie van een influencer of affiliate, dan riskeert u echter dat u veel tijd investeert die niet rendeert. Ook zouden uw concurrenten tegelijkertijd wel met de juiste influencers en affiliates van start kunnen gaan. Hoe selecteert u dan de juiste influencers- of affiliates?


DE BASIS: BEREIK, RELEVANTIE EN GELOOFWAARDIGHEID

Het spreekt voor zich: een influencer of affiliate zonder bereik heeft weinig waarde. Iedereen heeft een mening, velen delen deze, maar slechts een klein percentage resoneert binnen de community. In influencer marketing wordt regelmatig gesproken van mega-, macro- en micro influencers. Mega influencers zijn echte celebrities zoals Beyonce of Jay-Z. Het bereik van zogenaamde macro influencers ligt meestal tussen de 10 duizend en 1 miljoen volgers. Micro influencers bevinden zich in het segment van 2.500 tot 10.000 volgers, wat direct een goed minimum weergeeft.

Gegeven het feit dat de meeste van deze influencers enerzijds afhankelijk zijn van sociale media algoritmes en de conversie per contributie ook maar een fractie is van het totale bereik, loont het vaak niet om influencers te engageren met een lager aantal dan 2.500 volgers.

In algemene zin kan gesteld worden: naarmate het aantal volgers daalt, is het belangrijker dat de influencer of affiliate een specifieke niche aanspreekt. Een blog over comfort op kantoor zou zo bijvoorbeeld relevant kunnen zijn voor een producent van kantoormeubilair. Of de doelgroep de geproduceerde content ook daadwerkelijk relevant vindt is vaak af te leiden van hun engagement, ofwel betrokkenheid. Wordt content bijvoorbeeld veel geliked of gedeeld?

Uiteraard is het ook van belang dat de doelgroep de influencer- of affiliate gelooft. Geloofwaardigheid wordt onder meer gerealiseerd door een mate van authenticiteit (is de content ‘echt’) en consistentie. Niemand zit te wachten op inhoudsloze, oppervlakkige, content.


DEONTOLOGIE

Het is essentieel om influencer- of affiliate marketing te benaderen als vorm van reclame. Immers: uw affiliates verwijzen potentiële klanten naar u door waarvoor zij betaald krijgen. Deze praktijk vergt dat de affiliates helder zijn naar hun publiek over hun relatie met u.

In de Verenigde Staten ontwierp de Federal Trade Commission daarom onder meer Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising. Helaas zijn er nog veel influencers die de regels niet volgen, zeker in Europa. Merken zouden het beste werken met individuen die disclosure geven over het feit dat zij gesponsord worden. In blogs wordt daarom regelmatig onder de tekst een melding gemaakt als:

“Some of the links in the post above may be “affiliate links.” This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers.”

En op social media is het een goed gebruik om #sponsored te gebruiken wanneer de bijdrage een betaalde bijdrage betreft.

Voor langetermijn geloofwaardigheid is het belangrijk om te werken met influencers en affiliates die deze deontologie volgen. Wij adviseren u een dergelijke deontologie te verankeren in de voorwaarden voor deelname aan uw programma en regelmatig een compliance check te organiseren.


WAAR VINDT U AFFILIATES?

Om te beginnen dient u er uiteraard voor te zorgen dat affiliates u vinden. Dat begint met een duidelijke overzichtspagina die benaderbaar is in uw navigatie en waarop nieuwe affiliates zichzelf ook kunnen inschrijven.

De meest logische bronnen voor nieuwe affiliates zijn uw eigen klantenbestand (uw natuurlijke merkambassadeurs), sites die momenteel al een backlink naar u opleveren en individuen in uw sector die bekend zijn om hun online beoordelingen.

Er bestaan ook talloze affiliate netwerken die fungeren als intermediair tussen affiliates en adverteerders. Sommige netwerken hebben een wereldwijd bereik, andere zijn zeer gericht op een geografisch gebied of specifieke sectoren. Deze netwerken kunnen uw zoektocht naar affiliates sterk vereenvoudigen.

Wanneer u begint met affiliate marketing, dan riskeert u dat voor elke 100 affiliates slechts een enkeling u geld oplevert, zogenaamde Super Affiliates. De rest doet u wellicht zelfs geld verliezen met supportvragen zoals speciale landingspagina’s, statistieken of hulp in de implementatie van een speciale trackingcode. Reden te meer om te zoeken naar affiliates die u een significant volume opleveren.

Uiteraard kan u ook EMAKERS vragen uw affiliate marketing voor u te beheren. Wij screenen nieuwe deelnemers, onderhandelen voor u de beste affiliate tarieven, zorgen dat de geworven affiliates betrokken en actief blijven en implementeren product feeds en rapportages.

REVIEWS, INFLUENCERS EN AFFILIATE MARKETING

Influencers zijn de hype van het moment. De term influencer refereert meestal naar individuen met een hoog bereik binnen een specifieke gemeenschap. Velen hebben dit bereik verworven met behulp van sociale media, soms in combinatie met een (eigen) blog of (Youtube) videokanaal.

Lees verder

VERGOEDING VAN AFFILIATES

Affiliates zijn individuen of bedrijven die uw onderneming of een specifiek product promoten. Wanneer zij iemand naar u doorverwijzen en u realiseert een verkoop, dan ontvangen zij doorgaans een commissie.

Lees verder

VERSCHILLENDE TYPEN AFFILIATES

Affiliates komen in verschillende typen en maten. Ieder type affiliate kent zijn voor- en nadelen. Welke het beste bij u past, hangt mede af van uw merkbeleid en bekendheid.

Lees verder

WORD LID VAN ONS INFLUENCER- EN AFFILIATE NETWERK

EMAKERS werkt voor merken in talloze categorieën en is daarom altijd op zoek naar ware merkambassadeurs. Bent u geïnteresseerd in een aantrekkelijke commissie en occasionele exclusieve content en promoties voor uw lezers?

Lees verder

REVIEWS

Stel uzelf voor u bent op zoek naar een auto. U heeft er een die binnen uw budget en persoonlijke voorkeuren past. Maar u nog aarzelt over de aankoop. U spreekt met een vriend die eigenaar is van exact dezelfde auto. Hij vindt ‘m geweldig. Alle twijfels verdwijnen. E-commerce reviews zijn het equivalent van een persoonlijke aanbeveling.

Lees verder

EMAKERS helpt producenten met het behalen van hun e-commerce doelstellingen. We kunnen dit doen van A tot Z.

Wenst u een bezoek aan ons magazijn?