VERGOEDING VAN AFFILIATES

Affiliates zijn individuen of bedrijven die uw onderneming of een specifiek product promoten. Wanneer zij iemand naar u doorverwijzen en u realiseert een verkoop, dan ontvangen zij doorgaans een commissie. Dit type op prestatie gebaseerde marketing (performance based marketing) zou voor u een eenvoudige keuze moeten zijn. Wint u niet, dan verliest u immers ook niet.

De vergoeding voor affiliates betreft meestal een percentage (dit kan ieder percentage zijn, van 5 tot 50 procent) en soms een vast bedrag per verkoop. Soms wordt er ook gewerkt met een bedrag per lead, ofwel lead fee.


DE OPZET VAN UW COMMISSIESTRUCTUUR

Het is verleidelijk om van start te gaan met een zorgvuldig uitgedokterd commissiestructuur, inclusief variabele percentages per type product, enzovoort. Om veel affiliates aan te trekken wordt soms dan ook gestart met een zeer hoge commissie. In de praktijk willen affiliates echter duidelijkheid en raken ze teleurgesteld in een programma wanneer de commissies opeens naar beneden worden bijgeschaafd.

Het is aan te raden om met een standaardpercentage te starten, ongeacht het type product. Ook wordt er beter niet gedifferentieerd tussen nieuwe- en bestaande klanten. Dit is immers voor de affiliate oncontroleerbaar, waardoor het vertrouwen in uw programma snel zou kunnen dalen wanneer blijkt dat de affiliate voornamelijk bestaande klanten naar uw aanbod doorverwijst.

In plaats van een snelle start met een erg hoge commissie kan u beter ook direct duidelijkheid scheppen. U doet dit bijvoorbeeld door van start te gaan met het standaardpercentage, maar voor een beperkte periode de affiliate een bonus te bieden.

Zoals in iedere industrie, zijn er ook frauduleuze affiliates. Sommige affiliate programma’s kiezen daarom voor een strikt betalingsbeleid, bijvoorbeeld uitsluitend voor netto bestellingen en pas na de wettelijke retourperiode. Anderen onderscheiden zich juist met een dagelijkse uitbetaling op de bruto bestellingen. In het laatste geval is het aan te raden om voor de eerste dagen of weken een maximum op te leggen.


OP ATTRIBUTIE GEBASEERDE COMMISSIE

Het meest complexe deel van uw commissiestructuur betreft waarschijnlijk wie welke commissie te betalen. Wanneer de affiliate iemand naar u doorverwijst, dan is de basisregel meestal dat hij gedurende een bepaalde periode een commissie ontvangt wanneer de bezoeker converteert tot klant. Meestal duurt deze periode minimaal 30 dagen. Technisch wordt dit gerealiseerd door op de computer van de gebruiker een cookie te plaatsen zodat ook in toekomstig bezoek kan worden geïdentificeerd dat hij van u komt. Tot daar is het eenvoudig.

Regelmatig bezoekt iemand uw aanbod echter niet naar aanleiding van 1 doorverwijzing, maar door meerderen. Iemand kan bijvoorbeeld voor u kiezen na het lezen van een blog. Op uw bestelformulier ziet hij de mogelijkheid van een kortingscode, waarna hij het internet afstruint om een korting te vinden. Via een coupons affiliate komt hij terug om de bestelling af te ronden.

Wanneer u de zogenaamde last ­click attribution hanteert, dan ontvangt de coupons affiliate uw verkoopcommissie, terwijl uw aanbod werd gevonden door de content affiliate die over uw aanbod schreef. Door middel van attribution ­based commissioning kan u regels opzetten die de commissie aan 1 affiliate toewijst of eerlijk verdeelt over meerderen op basis van vooraf gestelde regels.


TRANSPARANTIE

Om geen valse verwachtingen te scheppen is het voor een duurzame samenwerking met affiliates essentieel dat u de regels van uw programma helder beschrijft in een zogenaamde affiliate policy. Dit beleid wordt soms aangevuld met praktische voorbeelden en screenshots. Uiteraard ontbreekt ook een contactpersoon niet.

Transparantie betekent ook inzicht geven in de door affiliates behaalde resultaten. E-commerce spelers geven affiliates meestal een zogenaamde UTM-code, die zij in hun hyperlinks verwerken. Deze code zorgt ervoor dat u kan bijhouden welke klant door wie werd doorverwezen. De doorkliks en aankopen worden vervolgens in een diagram of tabel beschikbaar gemaakt aan de affiliate.


NIET-FINANCIËLE STEUN

Terwijl de mogelijke commissies ongetwijfeld de drijfveer zijn om wel of niet een affiliate voor uw aanbod te worden, kiezen affiliates ook vaker voor merken die zich committen om hun affiliates te ondersteunen met diverse marketingmaterialen.

Omdat de mens visueel is ingesteld (een plaatje verkoopt meer dan 1.000 woorden...) is het een minimale vereiste om de affiliates professionele productfotografie te bieden. Voor het gemak heeft iedere foto een duidelijke omschrijving. De fotografie wordt meestal gebundeld aangeboden met de nodige productbeschrijvingen. Ook ander creatief materiaal (zoals banners, screenshots, enzovoort) wordt regelmatig aangeboden. En nog beter wordt de affiliate een unieke content of een uniek aanbod aangeboden.

Aanvullend ontvangt de affiliate - soms zelfs als voorwaarde om aan het programma te mogen deelnemen - duidelijke guidelines over het gebruik van logo’s en andere huisstijlelementen.

Om zeker te zijn dat affiliates altijd het laatste aanbod promoten ontvangen zij regelmatige updates over het programma. De meer geavanceerde affiliate programma’s automatiseren dit zelfs met APIs of alternatieve data feed rondom het portfolio.

REVIEWS, INFLUENCERS EN AFFILIATE MARKETING

Influencers zijn de hype van het moment. De term influencer refereert meestal naar individuen met een hoog bereik binnen een specifieke gemeenschap. Velen hebben dit bereik verworven met behulp van sociale media, soms in combinatie met een (eigen) blog of (Youtube) videokanaal.

Lees verder

HOE SELECTEERT U DE JUISTE INFLUENCER- OF AFFILIATE?

Influencer- of affiliate marketing is meestal een goed idee wanneer uw merkbekendheid bij de beoogde doelgroep nog niet hoog is. Wanneer uw bekendheid bij de doelgroep wel hoog is, dan zou deze ook zonder doorverwijzing bij u terecht kunnen komen. Via influencers of affiliates doorverwezen klanten zouden uw marge dan verminderen.

Lees verder

VERSCHILLENDE TYPEN AFFILIATES

Affiliates komen in verschillende typen en maten. Ieder type affiliate kent zijn voor- en nadelen. Welke het beste bij u past, hangt mede af van uw merkbeleid en bekendheid.

Lees verder

WORD LID VAN ONS INFLUENCER- EN AFFILIATE NETWERK

EMAKERS werkt voor merken in talloze categorieën en is daarom altijd op zoek naar ware merkambassadeurs. Bent u geïnteresseerd in een aantrekkelijke commissie en occasionele exclusieve content en promoties voor uw lezers?

Lees verder

REVIEWS

Stel uzelf voor u bent op zoek naar een auto. U heeft er een die binnen uw budget en persoonlijke voorkeuren past. Maar u nog aarzelt over de aankoop. U spreekt met een vriend die eigenaar is van exact dezelfde auto. Hij vindt ‘m geweldig. Alle twijfels verdwijnen. E-commerce reviews zijn het equivalent van een persoonlijke aanbeveling.

Lees verder

EMAKERS helpt producenten met het behalen van hun digitale marketing doelstellingen.

Nieuwsgierig naar meer?