In Nederland is op donderdag 21 september tijdens de Shopping Today conferentie te Utrecht de jaarlijkse Twinkle 100, het overzicht voor de Nederlands e-commerce, gepubliceerd. Met een omzet van 950 miljoen euro is Bol.com wederom de leider in de Twinkle 100. In 2016 steeg de omzet van Bol.com (inclusief marktplaats) met maar liefst 200 miljoen euro. Het gat met de nummer 2, CoolBlue, werd groter - alhoewel Coolblue het afgelopen jaar wel harder groeide.

De stijging van Coolblue van plaats 4 naar plaats 2 (van 377 naar 615 miljoen euro) was wellicht de meest interessante ontwikkeling in de lijst. De top drie wordt aangevuld met Wehkamp (540 miljoen).

De Twinkle 100 (een samenwerking tussen de Twinkle redactie en de Hogeschool van Amsterdam) rapporteert enkel de omzetcijfers in Nederland. De Twinkle Retail 100 kijkt verder enkel naar bedrijven die zelf een winkelfunctie vervullen. Om die reden missen enkele marktplaatsen in het overzicht.

Zalando grootste buitenlandse speler op de Nederlandse e-commerce markt

Nummer vier in de Twinkle 100 is Zalando met een omzet van 530 miljoen euro.

Terwijl vijf jaar geleden het grootste deel van de Twinkle 100 door Nederlandse partijen werd gerealiseeerd, is de omzet van buitenlandse partijen met maar liefst duizend procent gegroeid.

Er staan twaalf buitenlandse partijen in de top 100 Retail waarvan vier in de top 10. De verwachting is dat Amazon nog binnen een jaar actief zal worden op de Nederlandse markt.

Enkele andere interessante feiten uit de Twinkle 100:

  • vrijwel alle spelers in de Twinkle100 beschikt over een specifieke mobiele of responsive website en de inzet van mobiele apps steeg van 36 naar 43 procent ten opzichte van het jaar daarvoor;
  • meer dan de helft van de bedrijven uit de top 100 heeft behalve digitale ook fysieke filialen;
  • vier van de spelers uit de top 10 vervult naast winkel- ook een martplaatsfunctie, te weten: bol.com, Zalando, Amazon en Nextail/Blokker.

Top 10 Twinkle 100 - 2017
Type bedrijven in Twinkle 100