WAT IS ER MIS MET DE .LU VAN LUXEMBURG?

Wanneer het gaat over de e-commerce toptrends van het moment, dan staat cross-border e-commerce in de top 5. Dat is logisch: er zijn veel initiatieven om grensoverschrijdende e-commerce te vereenvoudigen. Nederlandse webshops zien in Vlaanderen een makkelijke opportuniteit – en andersom zijn de Vlaamse webshops bang dat de kaas van hun boterham wordt gegeten door ‘die Hollanders’. Wanneer een webshop tweetalig actief is in België, dan is de stap naar Nederland of Frankrijk relatief klein. Schoenen Torfs – bijvoorbeeld – heeft dan ook terecht naast .be ook .nl en .fr geregistreerd. Maar hoe staat het met .lu?

Luxemburg is uiteraard maar een ministaatje. Met ruim 500.000 inwoners behoort het tot de onderste landen qua inwonersaantal. Omdat het land(je) soms commercieel vergeten wordt zijn producten moeilijker verkrijgbaar en koopt de Luxemburger al gretig over de grens. En dat kan hij/zij goed: de Luxemburgse consument heeft namelijk een inkomen dat vele malen hoger ligt dan de gemiddelde inkomens binnen de EU. Omdat ook de lokale overheid dat zag, wordt er in Luxemburg momenteel een platform gebouwd met de naam Letz’shop. Le plateforme sera bientôt disponible, ofwel nu nog niet. Van wat ik gelezen hebt, klinkt het een beetje zoals Storesquare in België.

inkomens-luxemburg

DE EERSTE STAP IN E-COMMERCE? REGISTREER UW DOMEINNAAM

Uit curiositeit zijn wij eens gaan kijken hoeveel webshops hun .lu domeinnaam geclaimd hebben. Want laten we eerlijk zijn: wanneer u over de grens wenst te verkopen, is een eerste stap toch de registratie van de lokale domeinnaam.

Zonder er een echt wetenschappelijke studie van te maken, stelden we twee lijsten samen.

Allereerst selecteerden we in het Cross-border webshop register van E-commerce Europe de bedrijven die (volgens eigen aanmelding) actief zijn in Luxemburg. Uit een lijst van 107 actieve cross-border webshops, ook actief in Luxemburg, hadden maar liefst 58 webshops hun Luxemburgse domeinnaam niet geregistreerd.

Maar omdat deze lijst (en veel webshops op die lijst..) echt van dubieuze kwaliteit is, maakten we een tweede lijst op basis van de BeCommerce Awards, Twinkle Awards, en Safeshops Award. Voor de awards van Twinkle en BeCommerce maakten we een lijst van de winnaars van 2017 en 2016. De Safeshop Award vond voor een eerste keer plaats in 2017. Omdat deze award in onze interpretatie veel strenger van selectie is, plaatsten we zowel de winnaars als genomineerden op onze lijst. Enkele webshops onderzochten we niet, bijvoorbeeld omdat het (Bol).com domeinnaam niet kan missen of de webshop versproducten betrof. De webshops op de lijst moesten ook Franstalig zijn.

Van de 63 bekroonde webshops die overbleven, waren nog 15 .lu-varianten van de domeinnaam beschikbaar. Onder hen prominenten zoals de eerder genoemde Torfs, maar ook bijvoorbeeld Net-a-Porter of Vente-Exclusive. Zo’n 25% van de top laat Luxemburg dus links liggen.

registratieresultaten-lu

OH JA..

Uiteraard zijn alle site eigenaren inmiddels geïnformeerd dat ze hun URL misschien beter zouden registreren. Ook wanneer u commercieel (nog) niet actief bent in Luxemburg, dan kan ik me voorstellen dat u de registratiekost van een domeinnaam kan verantwoorden. In 1 specifiek geval uit het cross-border register van E-commerce Europe vonden we bijvoorbeeld een pornosite actief op het domein. En dat was niet PABO.

Dit artikel werd geschreven door Stefan Vermeulen (zaakvoerder van EMAKERS) en oorspronkelijk gepubliceerd op Bloovi.