Afgelopen week werd op founderdating.com een vraag gesteld over het belang van een .com internetdomeinnaam versus alternatieven zoals .be, .nl, .eu en exoten als .io. De meeste internetondernemers besparen niet op domeinnamen. Ze leggen voor ieder idee de domeinnaam vast en gaan dan pas aan de slag met de uitwerking van hun idee. Maar tegenwoordig is het eerder regel dan uitzondering dat .com al is ingenomen. Naam veranderen? Of bieden andere domeinnamen een optie?

Volgens W3Techs gebruikten in januari 2016 maar liefst 49,7 procent van alle websites een .com domeinnaam. Eerstvolgende was .ru (tevens de grootste stijger) met 5,1% (!!). De landspecifieke extensies .nl en .be tekenden voor respectievelijk 1 en 0,3 procent. De populariteit van de meer generieke .eu extensie was 0,5% en de (bijvoorbeeld) specifieke extensie .gent haalde zelfs geen O,1%.

Overzicht populariteit domeinnamen volgens W3Techs

Top domeinnamen januari 2016 volgens W3Techs

Populariteit van een extensie staat echter niet gelijk aan succes

In België werden in november 2015 de resultaten van de tweede editie van de Becommerce Cross-Border Summit bekendgemaakt. Die concludeerde toen dat de Belgische e-commerce markt (in het B2C segment) wordt gedomineerd door buitenlandse spelers. Amazon.fr, 3Suisses.be en Bol.com voerden de lijst immers aan.* Typisch: slechts één van de drie voert een dotcom-domeinnaam.

De Nederlandse Twinkle100 is een overzicht van de tweehonderd in omzet grootste online retailers van Nederland. De editie van 2015 wordt aangevoerd door Ahold (ah.nl, etos.nl, gall.nl en bol.com), RFS Holland Holding (create2fit.nl, fonq.nl en wehkamp.nl) en Zalando. Hier zijn twee van de drie pure Hollandse spelers en promoten ze allemaal, met uitzondering van Bol.com, hun .nl domeinnaam.

Een .com domeinnaam is dus geen vereiste.

Google.be of Google.com?

Vindbaarheid is waarschijnlijk dé meest belangrijke succesfactor voor online verkoop. Alhoewel website bezoekers steeds vaker uw website zullen ontdekken via kanalen zoals Facebook of Pinterest, staat vindbaarheid toch voor een groot deel gelijk staan aan vindbaarheid via Google.

Google 'herkent' verschillende typen domeinnamen. Zo zijn er onder meer de gTLD's (generic Top Level Domains) en ccTLD's (country code Top Level Domains). In de context van de eerder beschreven Belgische en Nederlandse markt zijn .com (gTLD), .be (ccTLD) en .nl (ccTLD) hiervan de evidente voorbeelden. Binnen de interpretatie van Google zijn landspecifieke ccTLD's waarschijnlijk relevanter voor de gebruiker wanneer hij of zij zich in dat specifieke land bevindt. Wanneer u google.be gebruikt (waarnaar u overigens automatisch gerouteerd zal worden, wanneer u zich binnen een voor Google specifieke locatie binnen België bevindt) zal een .be extensie dus 'extra punten' ontvangen van de zoekmachinegigant op basis van vermoedelijke relevantie.

Google stelt dus impliciet dat, wanneer u zich met uw producten richt op de Belgische markt, u het beste een .be domeinnaam gebruikt. Voor de uiteindelijke zoekresultaten gelden natuurlijk wel meer factoren dan alleen de geregistreerde extensie.

Internationale domeinnamen

Voor bedrijven die zich richten op een internationaal publiek blijft, zo begon dit artikel, .com de meest evidente keuze. Door beperkte beschikbaarheid lijken ook andere domeinnamen echter steeds vaker te worden geaccepteerd.

Elk bedrijf, particulier persoon of organisatie, gevestigd binnen de Europese Unie of in IJsland, Liechtenstein of Noorwegen kan bijvoorbeeld een .eu-domeinnaam registreren. Dit type wordt door Google als een eerder genoemde gTLD (zoals .com, .net of .org) beschouwd. Start-ups gebruiken ook steeds vaker de .io extensie (oorspronkelijk behorende tot het Brits Indische Oceaanterritorium), teven officieus een gTLD in de ogen van Google. Google stelt overigens geen verschil in prioriteit toe te kennen tussen de verschillende gTLD's.

Tips voor een goede domeinnaam

Als basisregel voor een goede domeinnaam geldt dat deze eenvoudig te onthouden moet zijn en dat typefouten zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Hoe? Beperk bijvoorbeeld de lengte van uw domeinnaam (hier is tussen 7 en 15 de vuistregel) en gebruik woorden die ook daadwerkelijk in het woordenboek voorkomen. (De lengte van een domeinnaam is technisch overigens beperkt tot 63 karakters.) Geef uw beoogde domeinnaam bijvoorbeeld enkele keren door via de telefoon om te controleren of deze goed overkomt.

Wanneer uw bedrijfsnaam reeds ingenomen is kan u deze bijvoorbeeld combineren met een generisch woord. Heeft u een transportbedrijf, probeer dan vermeulentransport.be. In advertenties kan u vervolgens bijvoorbeeld met hoofdletters de leesbaarheid verbeteren: VermeulenTransport.Be. Vermijd zeker koppeltekens in de domeinnaam. Vermeulen-transport dient u anders immers uit te spreken als "Vermeulen Koppelteken Transport".

Een domeinnaam is niet hoofdlettergevoelig. U kan cijfers gebruiken, maar dat raden we af. Evenals 'hippe' schrijfwijzen en het gebruik van dubbele letters bij aansluitende woorden.

Cybersquatting

Grote schrik ontstaat uiteraard wanneer blijkt dat uw concurrent de eigenaar is van een webdomein met de naam van uw bedrijf of merk. Cybersquatting is het registreren van een domeinnaam dat identiek of gelijkaardig is aan een merk of handelsnaam die aan iemand anders toebehoort met als doel schade toe te brengen of er onrechtmatig voordeel uit te halen. Via www.sidn.nl, www.dnsbelgium.be en whois.net kan u controleren wie respectievelijk het door u beoogde .nl, .be of .com domeinnaam heeft geregistreerd.

Resultaat controle beschikbaarheid Amazon

Voorbeeld: resultaat controle beschikbaarheid domeinnaam Amazon

Wanneer blijkt dat uw concurrent uw domeinnaam heeft weggekaapt, dan heeft u grote kans dat u deze met behulp van juridische stappen toch kan bemachtigen. U laat uzelf dan ook beter adviseren door een gespecialiseerde advocaat. Ook wanneer uw domeinnaam in handen is van een onbekende te kwader trouw (u wordt het domeinnaam bijvoorbeeld voor veel geld te koop aangeboden), dan heeft u waarschijnlijk het recht aan uw zijde.

Soms wordt ook de bekendheid van een domeinnaam misbruikt om bezoekers naar de eigen website te lokken. Uw naam wordt dan bijvoorbeeld geregistreerd met een evidente typo.

Waar zoekt u uw klanten - waar zoeken uw klanten u?

Wanneer u als bedrijf een .com domeinnaam kan bemachtigen, dan twijfelt u beter niet. In het meer waarschijnlijke geval dat uw .com domeinnaam reeds ingenomen is bestaan er voldoende alternatieven.

Kies uw domeinnaam altijd in functie van uw doelgroep, doelmarkten praktische richtlijnen zoals u in deze blog heeft kunnen vinden.

* In de Becommerce Cross-Border Summit top-10 stonden overigens slechts twee Belgische spelers: Colruyt Group en Proximus. Amazon.be staat overigens wel geregistreerd, maar niet door de internetreus. Bol.com is ook bereikbaar via de .be versie, maar communiceert expliciet onder de .com domainnaam. Bol.nl is ingenomen door een leverancier van brandstoffen.