ZOEKMACHINEMARKETING

Voor veel internetgebruikers is een zoekmachine zoals die van Google de standaard startpagina bij het openen van de internetbrowser. Zoekmachines beogen gebruikers het best mogelijke antwoord op een zoekopdracht te geven. Om dat te doen, zullen de robots achter deze machines het internet raadplegen (content ontdekken), content indexeren (content analyseren en opslaan in de database van de zoekmachine) en die ophalen wanneer een gebruikersopdracht overeenstemt met de content.

Zoekmachines zijn een belangrijke bron van bezoek voor eender welke website. Over het algemeen geldt: hoe hoger uw website staat op de zoekresultatenpagina (SERP, ofwel Search Engine Results Page), hoe meer bezoekers dat zal opleveren. Die bezoekers kunnen dan omgevormd worden tot klanten.

WAT IS SEO?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO, ofwel Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat uw website hoger op de resultatenpagina van de zoekmachine staat dan die van uw concurrenten, waardoor er meer verkeer en mogelijk meer business naar uw website geleid worden.

Het rangschikalgoritme van een zoekmachine zoals dat van Google en Bing vergelijkt zoekopdrachten met miljarden pagina’s om te bepalen hoe relevant die zijn. Deze operatie is mogelijk een van de best bewaarde geheimen van het internet.

SEO marketeers onderzoeken hoe zoekmachines werken, wat mensen opzoeken, welke zoektermen of trefwoorden worden ingetypt in zoekmachines en aan welke zoekmachines het doelpubliek van een bedrijf de voorkeur geeft. Een website en haar pagina’s kunnen geoptimaliseerd worden door de content en de codering aan te passen, zowel om de relevantie voor specifieke trefwoorden te verhogen als om obstakels voor de indexeringsactiviteiten van zoekmachines te verwijderen.

WAT IS SEA?

Iedere onderneming heeft een bron van inkomsten nodig om te kunnen blijven bestaan, dus ook zoekmachines. De populaire zoekmachines zoals Google en Bing doen dit door middel van de verkoop van advertenties. Dit heet Search Engine Advertising, ofwel SEA.

WAT IS BETER? SEO or SEA?

De kans is groter dat mensen op uw website terechtkomen via een zoekmachine dan dat ze er rechtstreeks naartoe gaan. Dus, hoe lokt u die bezoekers en welke strategie moet voorrang krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO), of pay-per-click search engine advertising (SEA)?

Zowel SEO als SEA hebben kosten en baten. De kans is groter dat er op de resultaten van een zoekmachine (vaak ‘organische’ of ‘verdiende’ resultaten genoemd) geklikt wordt dan op de betaalde zoekresultaten. In het voorbije decennium hebben internetgebruikers het verschil tussen die twee geleerd en kennen ze organische resultaten een hogere waarde toe.

Voor bedrijven is de klantenacquisitiekost echter heel belangrijk. Er bestaat niet zoiets als ‘gratis SEO met onmiddellijke resultaten’. SEO vraagt tijd en echte inspanningen. SEA, anderzijds, kan ervoor zorgen dat u binnen een dag op de eerste pagina staat voor een groot aantal gerichte termen.

Het korte antwoord: zowel SEO als SEA spelen een rol in het verzekeren dat u een deel van het internetverkeer zult krijgen. SEO zal u helpen om langetermijnresultaten te verkrijgen, terwijl SEA uw huidige campagne meteen zal ondersteunen.

ZIJN ER RELEVANTE ZOEKMACHINES NAAST GOOGLE?

Voor velen is Google de zoekmachine bij uitstek. Op de meeste Westerse markten neemt Google nog steeds een volkomen dominante positie in. Zijn kleinere broer Bing heeft echter een groot marktaandeel verkregen, in het bijzonder in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Andere regionale gebieden hebben eveneens andere marktleiders. In Rusland bijvoorbeeld staat Yandex al een eeuwigheid aan de top.

Wanneer een bedrijf een monopoliepositie bekleedt, zoals Google, ontstaan er ook alternatieven. Zo heeft (bijvoorbeeld) de zoekmachine DuckDuckGo ook aan populariteit gewonnen voor zij die liever zoeken zonder gepersonaliseerde tracking.

CONTENT MARKETING EN SEO

Bij content marketing wordt content gemaakt en verspreid naar mogelijke klanten. Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, betreft het analyseren van zoekopdrachten en het (technisch) optimaliseren van een website om bij de relevante zoekopdrachten bovenaan te staan. Content marketing en SEO gaan in de praktijk hand in hand.

Lees verder

GOOGLE ADWORDS (SEA)

Google Adwords zijn de betaalde zoekresultaten in Google aangeduid met “Ad”. Met Google Adwords kan u zoekwoorden definiëren op basis waarvan uw advertenties worden getoond.

Lees verder

BING ADS (SEA)

De zoekmachine van Bing is de standaardzoekmachine voor de internetbrowsers van Microsoft en de zoekmotor achter Yahoo. Bing Ads zijn de betaalde zoekresultaten in deze zoekmachine.

Lees verder

WAT BRENGT DE TOEKOMST VOOR SEO?

Het aandeel traditionele zoekopdrachten daalt sterk. De #1 positie in Google blijft belangrijk, maar steeds vaker staan er alternatieve resultaten bovenaan de Search Engine Result Page (SERP). Al meer dan de helft van alle opdrachten vindt plaats via een smartphone en ook voice search wint snel terrein.

Lees verder

EMAKERS helpt producenten met het behalen van hun digitale marketing doelstellingen.

Nieuwsgierig naar meer?