WAT BRENGT DE TOEKOMST VOOR SEO?

Het aandeel traditionele zoekopdrachten via Google – nog steeds de meest toonaangevende zoekmachine – op een desktop vertegenwoordigd tegenwoordig een absolute minderheid van het aantal opzoekingen naar producten. Boven de koppositie in Google staan (de alsmaar relevanter wordende) betaalde zoekresultaten, Wikipedia-resultaten, Nieuws-resultaten, lokale resultaten, aanbevolen snippets, alternatieve vragen, enzovoort.

In 2018 zal het aantal bezoekers op uw webshop afkomstig van de traditionele zoekmachineresultaten drastisch afnemen. Het wordt daarom van groot belang dat u uw rang bijhoudt binnen de nieuwe functies van Google.

MOBIELE UX

Sinds 2015 is het mobiel zoeken het desktop zoeken voorbijgestoken op de meeste markten. SEO gaat om het maken van een website die voldoet aan de noden van de klant. Als uw publiek u opzoekt aan de hand van een mobiel toestel, dan moet uw mobiele website een best-in-class gebruikservaring bieden voor mobiel gebruik. Als uw site nog niet de best mogelijke mobiele ervaring biedt aan uw bezoekers, dan kan het tijd zijn om een volledig herontwerp te doen.

De mobiele gebruikerservaring van een website heeft ook te maken met haar snelheid. Mobiel gebruik gaat meestal via mobiele netwerken of gedeelde WiFi-verbindingen die niet dezelfde snelheid bieden als vaste glasvezelverbindingen. Gebruikers bestraffen een langzame site binnen enkele seconden met een klik op de 'terugknop'.

VOICE FIRST

In 2018 zal u ook op spraak gebaseerde zoekopdrachten (voice search) niet meer mogen negeren. Volgens Google gebruikt het merendeel van de tieners al dagelijks spraak gestuurd zoeken. Bij dit type zoekopdrachten verschilt de vraagstelling (“Waar vind ik een e-commerce bureau in Kortrijk”) sterk ten opzichte van de getypte zoekopdrachten (“e-commerce bureau Kortrijk”). Kortom: wat zijn de vragen waarop u wenst dat uw prospects u vinden? Zoekmachines leren daarom om natuurlijke zinnen te interpreteren. Dankzij ontwikkelingen van spraakgestuurd zoeken kunnen zij nu spellingscorrecties uitvoeren, resultaten terugbrengen tot wat eerder gezocht werd en resultaten geven gebaseerd op de context van de gebruiker, zoals de locatie waar hij of zij zich bevindt.

Hoewel er geen eenduidige SEO-strategie is, kan uw strategie zich in geval van SEO voor spraakgestuurd zoeken en conversatiegestuurd zoeken concentreren op:

  • lange trefwoorden die doorgaans dichter bij natuurlijke taal en conversatiegestuurd zoeken liggen;
  • pagina’s die FAQ’s (veelgestelde vragen) beantwoorden, omdat die vragen doorgaans beginnen met “Wie,” “Wat,” “Waar,” “Wanneer,” “Waarom,” en “Hoe,”.

Spraakgestuurd zoeken wordt algemeen erkend als de snelst groeiende manier van zoeken. Het wordt als sneller beschouwd, het is handsfree en het zorgt ervoor dat u kan multi-tasken. Daarbij is spraakherkenningstechnologie in de voorbije jaren enorm verbeterd en gegroeid. Alle belangrijke spelers zijn nu commercieel actief in dit domein: Google Now, Apple’s Siri, de Amazon Echo en Microsoft’s Cortana. Spraakgestuurd zoeken, of misschien zelfs haar meer geavanceerde variant ‘conversational search’ (conversatiegestuurd zoeken) is daarom de toekomst.

WAT IS ZOEKMACHINEMARKETING?

Zoekmachines zijn voor de meeste e-commerce ondernemingen een belangrijke bron van nieuwe klanten. Wanneer uw aanbod voorkomt in de zoekresultaten, dan heeft u de mogelijkheid de gebruiker te converteren tot klant. Om uw aanbod prominent voor te laten komen, kan u de zoekmachine 'helpen' met de content die u aanbiedt en adverteren. Die combinatie is zoekmachinemarketing.

Lees verder

CONTENT MARKETING EN SEO

Bij content marketing wordt content gemaakt en verspreid naar mogelijke klanten. Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, betreft het analyseren van zoekopdrachten en het (technisch) optimaliseren van een website om bij de relevante zoekopdrachten bovenaan te staan. Content marketing en SEO gaan in de praktijk hand in hand.

Lees verder

GOOGLE ADWORDS (SEA)

Google Adwords zijn de betaalde zoekresultaten in Google aangeduid met “Ad”. Met Google Adwords kan u zoekwoorden definiëren op basis waarvan uw advertenties worden getoond.

Lees verder

BING ADS (SEA)

De zoekmachine van Bing is de standaardzoekmachine voor de internetbrowsers van Microsoft en de zoekmotor achter Yahoo. Bing Ads zijn de betaalde zoekresultaten in deze zoekmachine.

Lees verder

EMAKERS helpt producenten met het bereiken van hun digitale marketing doelstellingen.

Nieuwsgierig naar meer?